czy ashwagandha szkodzi

Czy ashwagandha może szkodzić? – Skutki uboczne, z czym jej nie łączyć, przeciwwskazania i jak ją przyjmować

Ashwagandha, witania ospała czy indyjski żeń szeń. Jakiej nazwy by nie użyć, chodzi za każdym razem o tę samą roślinę. W naturalnej medycynie ajurwedyjskiej ashwagandha znana jest od setek lat. Od niedawna podbija też serca Europejczyków. Czym jest ta roślina, czy może szkodzić i w jakich sytuacjach można ją bezpiecznie przyjmować? O czym warto wiedzieć, zanim zacznie się jej stosowanie? Przeczytaj nasz poradnik, by w pełni bezpiecznie korzystać z dobrodziejstw ashwagandhy.

Ashwagandha należy do grupy adaptogenów, czyli roślin o dużym znaczeniu przystosowawczym dla człowieka. Redukuje poziom stresu i ma działanie przeciwutleniające. Roślina jest krzewem lub drzewkiem o niewielkich rozmiarach. Charakteryzuje się matowymi liśćmi, kwiatami w kształcie dzwonków i owocami w pomarańczowo – czerwonym kolorze.

Surowcem zielarskim rośliny jest jej korzeń. To właśnie korzeń ashwagandhy zawiera najwięcej substancji aktywnych, które określane bywają witanolidami. Roślina zawiera też alkaloidy, flawonoidy i sitoinzydy.

czy ashwagandha szkodzi

Jak ashwagandha pozytywnie wpływa na nasz organizm?

Z uwagi na to, że ashwagandha jest adaptogenem ma bardzo pozytywny wpływ na organizm człowieka. Przede wszystkim może niezwykle delikatnie wpływać na komórki nerwowe człowieka. W efekcie działa normalizująco, regenerująco i przeciwstresowo na układ nerwowy. W ten sposób niejako pośrednio adaptuje organizm ludzki do trudów i przeciwności, z którymi na co dzień się zmaga.

Jak jeszcze wpływa na organizm człowieka? Przypuszcza się, że roślina ta może:

  • wpływać na poprawę funkcji poznawczych człowieka;

  • poprawiać kondycję fizyczną i wydolność organizmu;

  • poprawiać zdolności wysiłkowe, a tym samym zwiększać wydajność treningu;

  • prawdopodobnie wspomaga zdolności regeneracyjne organizmu;

  • przyczyniać sie do zwiększenia odporności;

  • być surowcem, który dodaje energii i wzmacnia siły witalne organizmu;

  • wspomagać płodność i poprawiać funkcje seksualne;

  • mieć korzystny wpływ na gospodarkę lipidową;

  • mieć korzystny wpływ na gospodarkę węglowodanową organizmu;

  • przyczyniać sie do zmniejszania tkanki tłuszczowej;

  • wpływać na lepszą jakość snu;

  • spowalniać procesy starzenia;

  • łagodzić bóle szyi, pleców i stawów, szczególnie zapalenie stawów;

  • być surowcem, który wspiera pracę tarczycy, normalizuje hormony tarczycy;

  • być surowcem, który wspiera prawidłowe działanie wątroby;

  • wspomagać pracę mózgu,

  • łagodzić stany zapalne.

Przypuszcza się również, że ashwagandha poprzez swoje właściwości antyoksydacyjne, antybakteryjne i antynowotworowe może znacznie poprawić jakość naszego życia i działać profilaktycznie na wiele schorzeń. Medycyna ajurwedyjski wykorzystywała ją dodatkowo na zaburzenia miesiączkowania, zapalenie oskrzeli, artretyzm, gruźlicę, astmę, bielactwo czy choroby wątroby. Za jej pomocą leczono również wrzody żołądka o podłożu nerwowym, stresowym.

Czy zażywanie ashwagandhy może szkodzić?

Z powyższych informacji wynika, że ashwagandha może być specyfikiem niemalże na wszystko. Warto więc się zastanowić nad drugim biegunem działania tej rośliny. Czy ashwagandha szkodzi?

Niestety, okazuje się, że nierozsądne lub nadmierne stosowanie auhwagandhy może prowadzić komplikacji zdrowotnych. Prawdopodobnie może się przyczynić do rozwoju nadczynności tarczycy, zaburzeń snu czy nawet nadciśnienia tętniczego. Przypuszcza się, że przy nadmiernym stosowaniu ashwagandhy może dojść do nadmiernego pobudzenia organizmu oraz napadów padaczkowych.

Warto jednak wiedzieć, że nie są to sytuacje ani częste ani nagminne. Najczęściej dochodzi do nich w momencie, gdy ziele to nie jest stosowane zgodnie z zaleceniami.

Bardzo ważną informacją jest również to, że ashwagandha szkodzi też osobom, które są uczulone na rośliny psiankowate, do których należy ashwagandha. W tej rodzinie znajdują się również pomidory, bakłażan czy papryka.

Zalecenia przestrzegają przed wdrażaniem jej u kobiet w ciąży i karmiących piersią. Trzeba też wiedzieć, że nie jest ona obojętna w połączeniu z lekami kardiologicznymi czy nasennymi.

Okazuje się, że ten cenny surowiec roślinny może też powodować określone skutki uboczne. Do tych, które najczęściej występowały należą nudności, wymioty i zaburzenia żołądkowo – jelitowe.

czy ashwagandha szkodzi

Czy ashwagandha może szkodzić wątrobie?

Jednym z powszechnie występujących mitów na temat szkodliwego działania ashwagandhy jest to, że szkodzi ona na wątrobę. Otóż, prawda jest zupełnie inna. Ten indyjski żeń szeń ma działanie hepatoochronne. Oznacza to, że ma korzystny wpływ na działanie wątroby, chroni ją przed działaniem niekorzystnych czynników, a także przyspiesza jej regenerację.

Możliwe skutki uboczne przyjmowania ashwagandhy

Witania ospała może wywoływać pewne działania niepożądane. Występują one najczęściej wtedy, gdy przyjmowana jest ona niezgodnie z zaleceniami lub w nadmiarowych dawkach. Warto pamiętać, że żeń szeń indyjski pozytywnie wpływa tylko wtedy, kiedy jest przyjmowany w umiarkowanych i dopasowanych do pacjenta dawkach.

Najczęściej opisywane i wskazywane przez stosujących roślinę skutki uboczne to nudności, wymioty, zaburzenia żołądkowo – jelitowe, pobudzenie i zaburzenia snu.

Niektóre źródła wskazują również, że na skutek przyjmowania nadmiernych ilości rośliny może dojść do rozwoju nadczynności tarczycy, nadciśnienia tętniczego, nadmiernego pobudzenia czy napadów padaczkowych.

Żeby ich uniknąć konieczne jest stosowanie ashwagandhy zgodnie z tym, co jest zapisane na opakowaniu od producenta, ewentualnie zgodnie z sugestiami lekarza.

Przeciwskazania do stosowania ashwagandhy

Mimo tego, że jest to bardzo wartościowa roślina i ma ważne dla człowieka działanie adaptogenne, to nie każdy może bezpiecznie z niej korzystać. Jakie są przeciwwskazania?

Ashwagandha nie powinna być przyjmowana przez kobiety w ciąży i karmiące piersią. Nie wolno jej również włączać do suplementacji przez osoby przyjmujące leki przeciwpadaczkowe i osoby zagrożone ryzykiem nadczynności tarczycy.

W źródłach można znaleźć również informację, że jest to suplement, którego nie powinny przyjmować osoby, które przyjmują leki uspokajające i nasenne.

Czy ashwagandha może obniżyć ciśnienie krwi?

Substancje aktywne, które znajdują się w ashwagandzie działają na połączone ze sobą hormonalnie gruczoły dokrewne: podwzgórze – przysadka – nadnercza. W efekcie dochodzi do zmniejszonego wydzielania kortyzolu, czyli tak zwanego hormonu stresu. Obniżony poziom kortyzolu wpływa na współczulny układ nerwowy. W efekcie serce nie musi tak mocno i dynamicznie pracować, co z kolei powoduje, że ciśnienie krwi ulega obniżeniu.

Dlatego też osoby, które przyjmują leki obniżające ciśnienie krwi lub naturalnie mają niskie ciśnienie powinny skonsultować z lekarzem to, czy wolno im stosować ashwagandhę.

czy ashwagandha szkodzi

Czy ashwagandha może obniżyć poziom cukru we krwi

Źródła podają, że żeń szeń indyjski może wpłynąć na obniżenie poziomu cukru we krwi i to nie tylko u osób, które są zdrowe, ale również u tych cierpiących na hiperglikemię.

Dlatego też w przypadku stosowania leków obniżających poziom cukru stosowanie suplementacji może być niebezpieczne i należy skonsultować je z lekarzem.

Czy ashwagandha może działać na tarczycę

Okazuje się, że witania ospała jest rośliną o udokumentowanych właściwościach prozdrowotnych w zakresie działania na tarczycę. Badania wykazały, że korzystnie wpływa ona na poziom T3 – trójjodotyroniny, T4 – tyroksyny i TSH – tyreotropiny.

Osoby, które przyjmują leki hormonalne w celu leczenia tarczycy powinny koniecznie skonsultować się z lekarzem przed wdrożeniem suplementacji omawianą rośliną.

Czy ashwagandha może wywołać wcześniejszy poród?

Okazuje się, że zawarta w suplementach diety ashwagandha może wpływać na wywołanie przedwczesnego porodu. Właśnie z tego względu nie zaleca się jej stosowania przez kobiety w ciąży.

Z czym nie łączyć ashwagandhy?

Okazuje się, że ashwagandha nie powinna być łączona z niektórymi lekami, ponieważ interakcja między nimi może przynieść poważne skutki uboczne i stanowić zagrożenie dla życia i zdrowia. Z czym nie łączyć ashwagandhy?

Przede wszystkim z lekami:

  • kardiologicznymi;

  • nasennymi;

  • klonazepanem;

  • diazepanem;

  • obniżającymi poziom cukru we krwi;

  • uspokajającymi.

Leki obniżające ciśnienie krwi i leki przeciwpadaczkowe to również nie jest dobre połączenie z ashwagandhą.

Czy ashwagandhę można łączyć z alkoholem?

Okazuje się, że ashwagandha w połączeniu z alkoholem wykazuje sprzeczne działanie. Z uwagi na to, na czas suplementacji dobrze jest zaniechać jego spożywania, a co najmniej istotnie ograniczyć to spożycie.

Ile mg ashwagandhy można przyjmować dziennie?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, w jakich ilościach należy przyjmować ashwagandhę. Zawsze warto sprawdzić zalecane dawkowanie na opakowaniu od producenta. Dlaczego te wartości mogą być różne? Chodzi o zawartość surowca w jednej kapsułce lub tabletce. Dawkowanie uzależnione jest od pojedynczej porcji przygotowanej przez producenta.

Kiedy przyjmować ashwagandhę: rano czy wieczorem ?

Z uwagi na to, że ashwagandha ma działanie pobudzające zdecydowanie lepiej jest przyjmować ją rano niż wieczorem. Takie podejście sprawia, że od rana można poczuć jej pobudzający wpływ, a wieczorem nie pojawiają się problemy z zaśnięciem.

KATEGORIE

ZIOŁA

ZIOŁA

WITAMINY I MINERAŁY

WITAMINY I MINERAŁY

SUPLEMENTACJA

SUPLEMENTACJA

Zielares

Zielares

Zielares to portal o zdrowiu, urodzie, suplementach diety i aktywności fizycznej. Nasz Zespół Redakcyjny publikuje merytoryczne artykuły zgodne z wynikami nowych badań naukowych. W trosce o zdrowie naszych Czytelników stawiamy na rzetelne, pogłębione podejście do zdrowia i suplementacji. Piszemy w jasny i klarowny sposób, by dotrzeć do jak największej liczby osób zainteresowanych zdrowym trybem życia.

Czytaj także

Polecane dla Ciebie

Witamina E, nazywana witaminą młodości i płodności, o licznych właściwościach prozdrowotnych i kosmetycznych, łagodząca objawy wielu schorzeń, korzystna dla całego organizmu.
Elektrolity dbają o prawidłowy poziom nawodnienia organizmu oraz stoją na straży dobrej pracy mięśni i układu nerwowego, dlatego warto systematycznie je uzupełniać.
Poznaj sekrety magnezu! Odkryj, czy można go przyjmować bez przerwy, jakie są skutki nadmiaru, zalecane dawki i naturalne źródła. Czytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej!
Laktoferyna to białko, które ze względu na dobroczynny wpływ na układ odpornościowy i silne właściwości antybakteryjne, jest coraz częściej stosowane w formie suplementów diety.
Kolagen rybi charakteryzuje się budową podobną do kolagenu ludzkiego. Dlatego cieszy się coraz większą popularnością. Poznaj jego właściwości i zastosowanie.