jaki kolagen wybrać 00

Jaki kolagen wybrać - Jak wybrać najlepszy kolagen na zmarszczki, stawy, skórę, włosy, cellulit, trądzik i blizny

Kolagen to substancja naturalnie syntezowana przez ludzki organizm. Z czasem jego poziom spada, dlatego wiele osób decyduje się na suplementację tego składnika. Na rynku znaleźć można wiele preparatów z kolagenem. Czym kierować się, wybierając odpowiedni produkt?

Kolagen to białko występujące w ludzkim organizmie. Stanowi aż 1/3 wszystkich protein produkowanych w ciele. Składa się z łańcuchów aminokwasów, które łączą komórki skóry, stawów, paznokci i włosów. Odpowiedni poziom kolagenu pozwala zachować zdrowy i promienny wygląd, a także prawidłowe funkcjonowanie wielu organów w ludzkim ciele.

U młodych osób kolagen ulega regularnej wymianie. Rocznie jest to nawet 3 kg białka. W procesie syntezy kolagenu biorą udział hormony tarczycy, insulina i estrogeny. Z czasem jednak produkcja tego ważnego białka zanika. Już po 20. roku życia organizm traci zdolność do wytwarzania kolagenu z podobną efektywnością, jak miało to miejsce wcześniej. Po 60. roku życia ciało przestaje produkować go całkowicie.

jaki kolagen wybrać 01

Dlaczego kolagen jest tak ważny dla organizmu i skóry?

Kolagen wpływa bezpośrednio na funkcjonowanie stawów. Jest potrzebny, by możliwe było poruszanie się bez żadnych problemów i bólu. Wspiera także zachowanie odpowiedniego wyglądu skóry, włosów i paznokci. To składnik naturalnie występujący w organizmie, zwłaszcza na etapie jego wzrostu i rozwoju.

Jakie są skutki niedoboru kolagenu?

Niedobór kolagenu zwykle jest dość szybko widoczny. Objawia się przede wszystkim pojawieniem się zmarszczek i bruzd, obniżeniem jędrności skóry, przesuszeniem cery, wypadaniem, kruszeniem i łamaniem się włosów, sztywnością i osłabieniem stawów czy pogorszeniem kondycji paznokci. Takie zmiany często są widoczne na pierwszy rzut oka, choć niekiedy mogą być objawem nie tylko niedoboru kolagenu, lecz także poważnych chorób.

Jaki kolagen na zmarszczki wybrać?

Na rynku znaleźć można kolagen w wielu postaciach. To zarówno preparaty do picia, jak i tabletki, proszek, shoty, liofilizowane i hydrolizowane substancje czy kapsułki. Popularnością cieszy się zarówno kolagen pochodzenia zwierzęcego, jak i morskiego.

W przypadku pierwszych oznak starzenia pojawiających się na twarzy warto rozważyć suplementację typu I. To związek, który jest charakterystyczny dla tkanek skórnych. Stanowi on aż 90% kolagenu obecnego w ludzkim ciele.

Jaki kolagen do twarzy wybrać?

Kolagen, który wspiera zachowanie estetycznego wyglądu skóry, pojawia się również we włosach, paznokciach i w niewielkich ilościach w ścięgnach. Osoby chcące poprawić wygląd swojej cery mogą sięgnąć po suplementy diety z kolagenem typu I. Trzeba jednak pamiętać, że takie preparaty nie zastępują zdrowego trybu życia i zróżnicowanej diety.

Jaki kolagen na stawy wybrać?

W tkance chrzęstnej występującej w stawach pojawia się kolagen typu II. w skład kości wchodzi natomiast białko typu I. W przypadku problemów ze stawami warto sięgać po preparaty pochodzenia morskiego. Kolagen rybi ma bowiem najbardziej zbliżoną strukturę do tego naturalnie syntezowanego przez ludzki organizm.

Jaki kolagen na skórę wybrać?

Na rynku znaleźć można wiele preparatów do stosowania zewnętrznego z dodatkiem kolagenu. Takie produkty często nie działają tak, jak obiecuje producent. Wynika to z faktu, że kolagen ma zbyt duże cząsteczki, by mógł swobodnie przeniknąć do skóry właściwej. Znacznie lepszym pomysłem jest więc suplementacja doustna.

Wybierając odpowiedni preparat, warto sprawdzić, jak dużo kolagenu zawiera. W sklepach pojawiają się też produkty z dodatkiem witaminy C, kwasu hialuronowego czy antyoksydantów, które wspierają walkę z wolnymi rodnikami. Wszystkie te składniki są potrzebne, by zachować zdrowy i młody wygląd skóry.

jaki kolagen wybrać 02

Jaki kolagen na włosy wybrać?

Włosy składają się przede wszystkim z keratyny. Jej synteza jest możliwa z wykorzystaniem aminokwasów, które są zawarte m.in. w kolagenie. Suplementacja tego składnika może więc przyczynić się do poprawy kondycji włosów i wzmocnienia ich struktury. Co więcej, stosowanie kolagenu wspiera walkę z siwieniem, zwłaszcza tym wynikającym z działania wolnych rodników.

Jeśli chcesz zadbać o włosy, możesz postawić na kolagen morski lub wieprzowy. Ważne, by w skład suplementu diety wchodziło jak najwięcej białek. Dobrym wyborem są też preparaty z dodatkiem koenzymu Q10 czy witaminy E.

Jaki kolagen na cellulit wybrać?

Pojawienie się cellulitu w wielu przypadkach wynika ze zmniejszenia elastyczności skóry i utraty masy mięśniowej. Kolagen może pomóc poprawić jej jędrność, gęstość i nawilżenie. Jest powszechnie stosowany przez osoby, które chcą zmniejszyć widoczność tzw. pomarańczowej skórki.

w przypadku cellulitu nie warto stawiać na kremy z kolagenem. Lepszym wyborem jest kolagen rybi dostępny pod postacią kapsułek, proszku czy preparatów do picia. Efekty suplementacji niekiedy można zauważyć po około 6 miesiącach, zwłaszcza w przypadku osób o prawidłowej masie ciała.

Jaki kolagen na trądzik wybrać?

Kolagen naturalny nie jest uznawany jako sposób na zwalczenie trądziku, jednak może przyczynić się do poprawy kondycji cery. Ma to miejsce przede wszystkim w sytuacji, gdy problemy skórne wynikają z nieprawidłowej pielęgnacji zaburzającej barierę hydrolipidową. W przypadku trądziku warto postawić na doustne preparaty, jak np. kolagen wieprzowy, bydlęcy czy rybi.

Jaki kolagen na rozstępy wybrać?

Naturalny kolagen wchodzi w skład skóry. Na jego suplementację decydują się m.in. kobiety planujące ciążę. Przyjmowanie kolagenu odpowiednio wcześnie może pomóc zapobiec pojawieniu się rozstępów w ciągu kolejnych miesięcy.

W przypadku rozstępów kluczowa jest jakość suplementu diety. Pacjentki borykające się z takimi zmianami skórnymi często decydują się też na zabiegi mezoterapii igłowej. Polegają one na wstrzykiwaniu preparatów z kolagenem w głębokie warstwy skóry z wykorzystaniem bardzo cienkich igiełek.

Jaki kolagen na blizny wybrać?

Naturalne białko pochodzenia zwierzęcego, jakim jest kolagen, może przyczyni się do zwiększenia elastyczności i grubości skóry. Z tego powodu suplementacja tego składnika cieszy się zainteresowaniem wśród osób borykających się z bliznami. W przypadku takich zmian skórnych należy postawić na jakościowe suplementy diety zamiast kosmetyków z kolagenem. Może być to kolagen hydrolizowany, tabletki, kapsułki, proszek czy gotowe preparaty do picia.

Jaki kolagen rybi wybrać?

Zarówno kolagen wołowy, jak i bydlęcy czy rybi muszą cechować się odpowiednio dużą zawartością tzw. białka młodości. Optymalna ilość to 2,5-15 g. Warto wybierać preparaty bez konserwantów i wypełniaczy. Dobrym pomysłem jest postawienie na produkty z minerałami i witaminami, które wspierają syntezę kolagenu w organizmie człowieka.

Warto sięgać także po produkty, które przeszły testy w niezależnych laboratoriów. Lepszym wyborem są preparaty pozyskiwane z ryb żyjących na wolności. Zwykle informacje o pochodzeniu białka są umieszczane na opakowaniach takich produktów. W razie wątpliwości warto skontaktować się z producentem i dopytać o sposób pozyskiwania kolagenu.

Jaki kolagen do picia wybrać?

Kolagen bydlęcy, wołowy czy morski są dostępne również w wersji do picia. Takie produkty powinny zawierać odpowiednio duże stężenie białka, a także dodatkowe substancje wspierające jego syntezę – witaminy, minerały czy kwas hialuronowy. Warto sięgać po preparaty przebadane – roślinne lub zwierzęce. Na rynku znaleźć można też kolagen do picia w wersjach smakowych, co jest dobrym wyborem dla osób, które nie przepadają za charakterystycznym smakiem tego białka.

Jak można wpływać na produkcję kolagenu w organizmie?

Na produkcję kolagenu w organizmie wpływa wiele czynników, w tym m.in. tryb życia i choroby. Do obniżenia poziomu syntezy tego ważnego białka może doprowadzić m.in.:

  • obciążenie mechaniczne organizmu,

  • palenie papierosów,

  • spożywanie alkoholu,

  • spożywanie dużej ilości cukru i przetworzonej żywności,

  • nadmierna eksploatacja organizmu na promieniowanie UV oraz wysokie lub niskie temperatury,

  • nadmierny wysiłek fizyczny, w tym m.in. uprawianie sportu zawodowo,

  • dieta uboga w witaminę C, A i E oraz miedź.

Człowiek ma bezpośredni wpływ na poziom produkcji kolagenu. Zdrowy tryb życia może przyczynić się do usprawnienia syntezy tego składnika. Z wiekiem staje się ona jednak znacznie słabsza, dlatego z czasem konieczne okazuje się sięgnięcie po hydrolizat kolagenu rybiego lub zwierzęcego.

jaki kolagen wybrać 03

Czy warto suplementować kolagen?

Po 20. roku życia naturalna produkcja kolagenu znacznie spada. Związek ten wciąż jest jednak potrzebny do zachowaniu odpowiedniej kondycji stawów, a także wyglądu skóry, włosów i paznokci.

Z biegiem czasu organizm syntezuje znacznie mniej kolagenu, dlatego skóra, włosy i paznokcie stają się słabsze. Suplementacja tego składnika może pomóc uniknąć przedwczesnych oznak starzenia. Na taki krok decydują się osoby, które borykają się z trądzikiem, cellulitem, zmarszczkami czy utratą jędrności.

Suplementacja kolagenu jest ważna również w przypadku osób chorych na wybrane schorzenia. U takich pacjentów występuje zaburzenie produkcji kolagenu przez organizm. Mowa tu o zmianach hormonalnych, chorobach immunologicznych czy krótkotrwałych okresach w życiu, jak np. menopauza.

Na rynku znaleźć można kolagen w wielu postaciach, co pozwala na dopasowanie odpowiedniego preparatu do indywidualnych potrzeb i preferencji. Wciąż trwają liczne badania dotyczące zasadności suplementacji tego związku. Regularne przyjmowanie kolagenu może przyczynić się do poprawy kondycji włosów, skóry i paznokci, a także wyeliminowania problemów ze stawami. Kluczowe jest jednak postawienie na suplement jakościowy, najlepiej z dodatkiem innych substancji odżywczych. To kwas askorbinowy, kwas hialuronowy czy miedź.

KATEGORIE

ZIOŁA

ZIOŁA

WITAMINY I MINERAŁY

WITAMINY I MINERAŁY

SUPLEMENTACJA

SUPLEMENTACJA

Zielares

Zielares

Zielares to portal o zdrowiu, urodzie, suplementach diety i aktywności fizycznej. Nasz Zespół Redakcyjny publikuje merytoryczne artykuły zgodne z wynikami nowych badań naukowych. W trosce o zdrowie naszych Czytelników stawiamy na rzetelne, pogłębione podejście do zdrowia i suplementacji. Piszemy w jasny i klarowny sposób, by dotrzeć do jak największej liczby osób zainteresowanych zdrowym trybem życia.

Czytaj także

Polecane dla Ciebie

Poznaj bylicę roczną, która wykazuje właściwości korzystne dla człowieka - działa przeciwpasożytniczo, przeciwbakteryjnie, przeciwwirusowo, przeciwzapalnie i żółciopędnie.
Chcesz wiedzieć, co to jest berberyna i jak działa na zdrowie? Zobacz nasz pełny artykuł! Odpowiedzi na 22 pytania od badań naukowych do praktycznych wskazówek.
Zobacz jak działa Ashwagandha. Poznaj 21 obszarów jej pomocy dla organizmu. Odkryj szerokie spektrum zastosowań ashwagandy dla poprawy zdrowia i samopoczucia.
Szałwia lekarska to roślina lecznicza o wszechstronnym działaniu, a docenią ją praktycznie wszyscy, tak jest uniwersalna
Dowiedz się, dlaczego len zwyczajny to jedna z najbardziej wartościowych roślin leczniczych. Sprawdź, jak wykorzystać niepozorne siemię lniane w diecie i w pielęgnacji skóry.