Zielares siemie lniane

Siemie lniane – Zastosowanie zdrowotne, właściwości i wartości odżywcze

Niepozorne, małe nasiona siemienia lnianego kryją w sobie ogromny potencjał zdrowotny. Można stosować je do leczenia dokuczliwych niedyspozycji ze strony układu trawiennego oraz w ramach szeroko pojętej profilaktyki różnego typu schorzeń. Warto przyjrzeć się bliżej możliwościom, które oferuje siemię lniane. Tym bardziej, że zachęca do tego powszechna dostępność siemienia oraz niezwykła łatwość i różnorodność jego zastosowania.
Siemię lniane to niewielkie nasiona lnu pospolitego o brązowej lub delikatnie złotej barwie (to rzadziej spotykane siemię lniane złociste). W tych drobnych nasionach lnu kryje się szereg substancji odżywczych oraz bogactwo składników mineralnych. Siemię lniane zaliczane jest nawet do kategorii „superfoods”, czyli nieprzetworzonej, zdrowej żywności wpływającej korzystnie na funkcjonowanie całego organizmu.
Len zwyczajny (Linum usitatissimum L.) należy do rodziny lnowatych i pochodzi z obszarów Bliskiego Wschodu. Obecnie nie można już go spotkać w formie dzikorosnącej, ponieważ stał się rośliną wyłącznie uprawną. Łodyga lnu zwyczajnego osiąga wysokość 30-70 cm. Na niej znajdują się lancetowate liście, niebieskie lub białe kwiaty oraz torebki nasienne ze spłaszczonymi nasionami o wielkości 2-3 mm, zwane powszechnie siemieniem lnianym.
Siemię lniane brązowe stanowi pełnowartościowe uzupełnienie zdrowej diety i często określane jest jako naturalne źródło zdrowia. Jest dostępny w postaci całych lub zmielonych ziaren, a także w formie oleju lub preparatów do stosowania zewnętrznego. Dobroczynne właściwości siemienia lnianego pozytywnie wpływają na cały organizm i mogą być solidnym wsparciem dla zdrowego trybu życia.
Zielares siemie lniane

Siemię lniane — Właściwości

Jedną z najbardziej cenionych właściwości siemienia lnianego jest wysoka zawartość błonnika, którą oferuje. Nawet niewielka łyżeczka nasion siemienia zaspokaja 10% dziennego zapotrzebowania człowieka na błonnik. Dlaczego ten składnik jest tak istotny? Błonnik wydłuża uczucie sytości po spożytym posiłku i pomaga obniżyć poziom cholesterolu we krwi, przyczyniając się tym samym do obniżenia ryzyka wystąpienia miażdżycy.
Siemię lniane zawiera liczne substancje odżywcze, które wspierają pracę układu pokarmowego i układu sercowo naczyniowego oraz sprawne funkcjonowanie mózgu. Nasiona lnu poprawiają także wygląd włosów, skóry i paznokci.
Cenną właściwością siemienia lnianego jest także zapewnianie ochrony organizmowi przed rozwojem wolnych rodników. Będąc naturalnym antyoksydantem, siemię lniane obniża ryzyko pojawienia się nowotworu.

Wartości odżywcze siemienia lnianego

Siemię lniane zawiera skarbnicę korzystnych dla zdrowia substancji, takich jak: błonnik pokarmowy, kwasy tłuszczowe oraz lignany. To także niezwykle wartościowe witaminy: B6, C, kwas foliowy, witaminy z grupy B i witamina E. A także cenne minerały: cynk, fosfor, magnez, wapń, żelazo, potas, sód.
Siemię lniane jest ważnym źródłem kwasów z grupy omega-3, steroli roślinnych oraz substancji śluzowych. Nasiona siemienia lnianego dostarczają także duże ilości błonnika pokarmowego frakcji rozpuszczalnej oraz nierozpuszczalnej, wykazujących dobry wpływ na florę bakteryjną przewodu pokarmowego. W 100 g nasion lnu niemal 42 g to tłuszcze, przy czym zdecydowaną przewagę stanowią nienasycone kwasy tłuszczowe.
Ze względu na swoją wysoką kaloryczność (ok. 533 kcal w 100 g) powinno się stosować najwyżej 1-2 łyżki stołowe siemienia dziennie. Warto jednak spożywać siemię lniane systematycznie, ponieważ nawet niewielkie dawki każdego dnia mogę zaprocentować pozytywnymi zmianami w zdrowiu i samopoczuciu.

Jak jeść i pić siemię lniane?

Włączenie siemienia lnianego do codziennej diety nie jest specjalnie skomplikowane. Tym bardziej że ziarenka lnu są praktycznie niewyczuwalne w potrawach i umożliwiają eksperymentowanie w poszukiwaniu ulubionego sposobu podania.
Siemię lniane dostępne jest w formie oleju oraz całych lub zmielonych ziaren. Nasiona lnu zwyczajnego można wykorzystać, sypiąc je na sałatkę, do zupy lub do dowolnego dania. Dobrze sprawdzą się także jako jeden ze składników domowego chleba.
Olej lniany to olej tłoczony na zimno z nasion lnu. Posiada żóltą barwę i delikatnie orzechowy posmak. Nie nadaje się do smażenia ani podgrzewania. Olej lniany najlepiej smakuje z surówkam, sosami, sałatkami oraz chłodnymi zupami.
Siemię w formie mielonej oferuje lepszą przyswajalność niż w przypadku całych nasion. Warto jednak pamiętać, że podczas takiej obróbki witaminy szybciej się utleniają. Dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie mielenie siemienia tuż przed jego podaniem. W tej postaci można dodać je do owsianki, jogurtu lub kanapki.
Siemię lniane można stosować także w postaci kleistego napoju. Sproszkowane nasiona najlepiej dodać do koktajli owocowych lub zalać szklanką wody, najlepiej ciepłej.

Siemię lniane — Zastosowanie zdrowotne

Nasiona lnu zawierają wiele cenionych substancji odżywczych, w tym witaminę E, dużą ilość kwasów omega 3, błonnik pokarmowy oraz liczne witaminy i enzymy. Z tego względu siemię lniane określane jest często jako naturalny suplement diety. Posiada bardzo szerokie zastosowanie zdrowotne i wykazuje niezwykłą zdolność do przywracania homeostazy.
Siemię lniane – właściwości:
Siemię lniane na biegunki i zaparcia. Błonnik normuje pracę układu trawiennego i umożliwia regularne wypróżnianie. Działa też łagodząco na dolegliwości wynikające z chorób przewodu pokarmowego, takich jak zespół jelita drażliwego.
Siemię lniane na refluks i wrzody żołądka. Substancje śluzowe występujące w siemieniu lnianym mają pozytywne działanie na układ pokarmowy, a w sytuacji wystąpienia refluksu zapewniają śluzówce ochronę i łagodzą uczucie pieczenia w przełyku.
Siemię lniane pozytywnie wpływa na poziom cholesterolu. Aby wesprzeć obniżenie ilości, „złego” cholesterolu LDL w organizmie, należy zapewnić mu wystarczająco dużo błonnika pokarmowego. Na pomoc przychodzą także substancje nazywane lignanami, które należą do grupy fitoestrogenów i mogą powodować obniżanie poziomu frakcji LDL.
Siemię lniane wykazuje działanie przeciwnowotworowe. W siemieniu lnianym znajdują się przeciwutleniacze, które umożliwiają spadek prawdopodobieństwa zachorowania lub rozwoju chorób nowotworowych. Niezwykle cenna w tym zakresie jest także zawartość witamin C oraz E i fitoestrogenów.
Siemię lniane na układ krążenia. Pozytywny wpływ na poziom cholesterolu oraz trójglicerydów we krwi sprawia, że nasiona lnu wspierają także układ krążenia i obniżają ryzyko choroby układu sercowo naczyniowego.
Siemię lniane wspomaga odchudzanie. Dieta wspomagające utratę wagi powinna zawierać w sobie zarówno różnorodność składników odżywczych, jak i składniki, które w naturalny sposób zapewniają długie uczucie sytości. Błonnik zawarty w siemieniu lnianym pozwala osiągnąć taki właśnie efekt i pozwala ograniczyć ilość przyjmowanych pokarmów.
Siemię lniane obniża poziom glukozy we krwi. Regularne stosowanie nasion lnu pomaga obniżyć poziom cukry we krwi. W ten sposób wpływa także na normowanie glukozy we krwi. Fitoskładniki dostarczane do organizmu przez siemię lniane odgrywają też ważną rolę w przeciwdziałaniu cukrzycy typu II.
Siemię lniane na problemy hormonalne. Szczególnie zaleca się, aby kobiety w okresie klimakterium dodały je do swojej diety. W nasionach lnu występują lignany, które łagodzą symptomy wynikające z zaburzeń estrogenowych w ciele kobiety.
Siemię lniane na ból gardła i kaszel. Spożywanie siemienia lnianego wytwarza ochronną otoczkę, która nawilża gardło i minimalizuje nieprzyjemny ból w tej okolicy.

Jak siemie lniane działa na organizm?

Dobroczynne właściwości siemienia lnianego są związane bezpośrednio z zawartością takich składników jak: błonnik, lignany oraz kwasy omega 3. Wraz z innymi związkami i witaminami zapewniają działanie ochronne, antynowotworowe, antyoksydacyjne oraz przeciwzapalne.
Zmielone siemę lniane lub olej lniany stosowane systematycznie wpływają korzystnie na układ pokarmowy, chroniąc przed najczęściej występującymi dolegliwościami. Mówi się, że zdrowie zaczyna się w jelitach, dlatego stosowanie siemienia lnianego jest doskonałym sposobem, aby zadbać o jak najlepszą kondycję swojego organizmu.

Dlaczego warto stosować siemie lniane?

Dodanie nasion lnu do swojej codziennej diety skutkuje odczuwalną i zauważalną różnicą w kwestii zdrowia oraz samopoczucia. Zmielone siemię lniane nawilża śluzówkę przewodu pokarmowego i chroni przed nieprzyjemnymi dolegliwościami ze strony układu trawiennego. Siemię lniane zalecane jest także dla utrzymania lub redukcji wagi. Dodatkowym atutem jest to, że siemię poprawia kondycję skóry, włosów i paznokci. Aby przygotować siemię lniane wystarczy minimalny wysiłek, a efekty są niewspółmiernie dobre.
Jak stosować siemię lniane?
Należy pamiętać, że przy stosowaniu nasion lnu, także jego odmiany w postaci zmielonej lub oleju lnianego kluczowe jest właściwe nawodnienie. Ważne jest też to jaką ilość siemienia lnianego przyjmujemy – dla osiągnięcia zadowalających efektów bez skutków ubocznych wystarczą zaledwie 3-5 łyżki siemienia dziennie.
Zielares siemie lniane

Efekty stosowania siemienia lnianego

Najważniejsze efekty po spożyciu siemienia lnianego to:
  • Uczucie sytości wspomagające odchudzanie.
  • Wyższa odporność i mniejsze ryzyko zachorowania.
  • Naturalne nawilżenie skóry.
  • Zdrowsze i grubsze włosy.
  • Twardsze i mocniejsze paznokcie.
  • Łagodniejsze bóle menstruacyjne.
  • Większe zapasy energii i szybsze zwalczanie zmęczenia.
  • Lepsza praca jelit i regularne wypróżnienia.
  • Niższy poziom cholesterolu LDL we krwi.
Zalecana dziennie ilość siemienia lnianego przynosi bardzo szybko rezultaty widoczne w przewodzie pokarmowym. Jego dobroczynny wpływ na florę bakteryjną jelit oddziałuje pośrednio także na samopoczucie oraz ogólną witalność organizmu.

Skutki uboczne stosowania siemienia lnianego

Choć nasiona siemienia lnianego korzystnie wpływają na zdrowie, ich nadmiar może stać się przyczyną odwodnienia organizmu. Ma to związek z właściwościami nasion lnu polegających na wysokiej absorpcji wody. Widać to wyraźnie kiedy całe lub mielone nasiona lnu zalewa się wodą. Najprostszym rozwiązaniem, które może zniwelować ryzyko odwodnienia, jest odpowiednia podaż napojów w trakcie kuracji siemieniem lnianym.
Efektem ubocznym stosowania siemienia lnianego może być także wystąpienie nietolerancji pokarmowej. Objawia się ona najczęściej poprzez niepokojące symptomy od strony układu trawiennego, a więc biegunki lub mdłości. Szczególnie osoby podejmujące stałe leczenie związane z chorobami układu pokarmowego powinny skonsultować stosowanie siemienia z lekarzem.

Siemię lniane — przeciwwskazania do stosowania

Każdy, nawet najbardziej zdrowy i naturalny produkt może zaszkodzić, jeśli stosuje się go w nadmiarze. Dla skorzystania z cennych właściwości siemienia lnianego wystarczą zaledwie 2-3 łyżki siemienia i nie ma wskazań do stosowania większych ilości. Zwłaszcza przyjmowanie całych ziaren w nadmiarze mogłoby zatkać przewód pokarmowy.
Po siemię lniane nie powinny sięgać osoby mające alergię na te nasionka. Obserwując u siebie niepokojące objawy po spożyciu siemienia, takie jak wzdęcia, bóle brzucha, swędzenie skóry, należy bezwzględnie odstawić przyjmowanie preparatu. Taka reakcja organizmu stanowi podstawę do zasięgnięcia porady medycznej.

KATEGORIE

ZIOŁA

ZIOŁA

WITAMINY I MINERAŁY

WITAMINY I MINERAŁY

SUPLEMENTACJA

SUPLEMENTACJA

Zielares

Zielares

Zielares to portal o zdrowiu, urodzie, suplementach diety i aktywności fizycznej. Nasz Zespół Redakcyjny publikuje merytoryczne artykuły zgodne z wynikami nowych badań naukowych. W trosce o zdrowie naszych Czytelników stawiamy na rzetelne, pogłębione podejście do zdrowia i suplementacji. Piszemy w jasny i klarowny sposób, by dotrzeć do jak największej liczby osób zainteresowanych zdrowym trybem życia.

Czytaj także

Polecane dla Ciebie

Żelazo jest mikroelementem, którego niedobór może doprowadzić m.in. do anemii. Pierwiastek wspomaga odporność i utrzymanie sprawności umysłowej. Dowiedz się więcej.
Tran jako cudowny środek na odporność i lepszą pamięć? Sprawdź jaki tran wybrać i zobacz dlaczego warto wypróbować wszystkie jego właściwości.
Srebro koloidalne wykazuje właściwości prozdrowotne. Wykorzystywane do użytku zewnętrznego, wspiera w walce z bakteriami, wirusami, grzybami. Sprawdź.
Jeśli rozglądasz się za silnymi antyoksydantami zapewniającymi długą młodość, wysoką witalność i kompleksową ochronę przed patogenami, astaksantyna powinna zwrócić twoją uwagę!
Wspieraj odporność organizmu za pomocą żeń szenia indyjskiego, czyli ashwaghandy, która zwiększa energię, poprawia ogólny stan zdrowia i zmniejsza stan zapalny, ból i niepokój!