skutki uboczne picia soku z buraków

Skutki uboczne picia soku z buraków – Objawy, ryzyko i procedury postępowania. Jak pić bezpiecznie sok z buraków?

Buraki to warzywa cenione przez osoby, które prowadzą zdrową, zbilansowaną dietę. Stanowią popularny dodatek do wielu potraw. Z buraków surowych można wycisnąć też sok, pełen cennych substancji odżywczych. Czy spożywanie takiego napoju jest bezpieczne? Jakie skutki uboczne może nieść za sobą regularne picie soku ze świeżych buraków?

Sok z buraka jest spożywany w celu uzupełnienia niedoborów ważnych substancji odżywczych w organizmie. Może on przyczynić się do poprawy funkcjonowania układu krwionośnego, obniżenia ciśnienia krwi czy polepszenia stanu skóry. Jest przyjmowany w celu poradzenia sobie ze stanami zapalnymi, zbyt wysokim poziomem cukru we krwi oraz problemami ze strony układu sercowo-naczyniowego. Sok z buraka może jednak powodować wiele skutków ubocznych.

U niektórych osób regularne picie soku z buraka może przyczynić się do wystąpienia burakurii, czyli zjawiska, w którym zmienia się kolor moczu i stolca, przyjmując czerwonawą barwę. Wynika to z faktu, że buraki zawierają betalainy, czyli czerwony pigment.

Pacjenci, którzy borykają się z przewlekłymi dolegliwościami żołądkowo-jelitowymi, po spożyciu buraków mogą liczyć się z nasileniem tych problemów. Najczęściej w takim przypadku pojawiają się bóle brzucha, biegunki, wzdęcia, zaparcia czy uczucie przelewania się treści żołądkowej.

skutki uboczne picia soku z buraków

Jakie są możliwe objawy niepożądane po wypiciu soku z buraków?

Spożywanie soku z buraka kiszonego lub świeżego może doprowadzić do pojawienia się pewnych skutków ubocznych. To np.:

  • zmiana koloru moczu i stolca – spożycie dużej ilości soku z buraków może wpływać na kolor moczu, nadając mu intensywny, czerwony lub różowy odcień,

  • biegunka – niektóre osoby mogą doświadczyć biegunki po wypiciu dużych ilości soku z buraków. Wpływa na to wysoka zawartość błonnika w tych warzywach,

  • nudności i wymioty – nadmierna konsumpcja soku z buraków może powodować uczucie nudności. Niekiedy prowadzi też do wymiotów, zwłaszcza u osób, które mają wrażliwy żołądek,

  • problemy z ciśnieniem krwi – buraki zawierają związki nazywane nitratami, które mogą wpływać na ciśnienie krwi. To niebezpieczne zjawisko zwłaszcza w przypadku osób borykających się z niedociśnieniem,

  • alergia – u osób uczulonych na buraki może dojść do pojawienia się objawów alergii, takich jak wysypka, swędzenie, czy obrzęk,

  • przemijające zmęczenie – w składzie buraków znajdują się naturalne związki, które wpływają na rozszerzenie naczyń krwionośnych. Takie zjawisko może prowadzić do przyspieszenia przepływu krwi i w efekcie spowodować zmęczenie. Dolegliwość ta zwykle mija dość szybko.

Jakie są procedury postępowania przy skutkach ubocznych po soku z buraków?

Jeśli zauważysz, że sok buraczany powoduje u Ciebie niepożądane skutki uboczne, dobrym pomysłem jest jego odstawienie na jakiś czas. Po kilku tygodniach można spróbować wznowić suplementację, obserwując swój organizm. Dobrym pomysłem jest też zwiększenie podaży wody, zwłaszcza gdy skutkiem ubocznym są biegunki lub wymioty. Taki krok może pomóc uniknąć odwodnienia.

Jeśli skutki uboczne spożywania soku z surowego buraka są przewlekłe i nasilone, dobrym pomysłem okazuje się skonsultowanie się z lekarzem. Czasami za takie problemy odpowiadają alergie, które można wykryć na specjalnych testach. Specjalista potrafi również interpretować wyniki krwi czy moczu. Dzięki temu może on wskazać potencjalne przyczyny pojawienia się wspomnianych dolegliwości.

skutki uboczne picia soku z buraków

Jak minimalizować ryzyko wystąpienia skutków ubocznych po wypiciu soku buraków?

Jeśli chcesz spożywać sok z buraka, ale po jego wypiciu pojawiają się wspomniane skutki uboczne, dobrym pomysłem może okazać się rozcieńczenie napoju z wodą lub innymi sokami warzywnymi bądź owocowymi. Taka praktyka może pomóc zapobiec wystąpieniu problemów żołądkowych.

Inne działania, które mogą pomóc zminimalizować skutki uboczne po wypiciu soku z buraków, to:

  • niespożywanie soku z buraków na czczo,

  • zmniejszenie ilości soku przyjmowanego w ciągu dnia,

  • stosowanie buraków lub gotowego soku o sprawdzonej jakości,

  • wyciskanie soku na chwilę przed jego wypiciem.

Dobrym pomysłem może okazać się również wykonanie podstawowych badań przed rozpoczęciem suplementacji soku z buraków. Istnieją bowiem choroby, które mogą nasilać się po spożyciu tego preparatu.

Czy picie soku z buraków może być trujące?

Sok z buraka jest bezpiecznym produktem, który nie stanowi bezpośredniego zagrożenia dla życia osób go przyjmujących. Warto jednak pamiętać o tym, by nie przekraczać zalecanej dziennej porcji i przestrzegać przeciwwskazań. Osoby uczulone na buraki lub borykające się ze schorzeniami ze strony układu moczowego nie powinny bowiem sięgać po sok z tych warzyw.

Jakie są przeciwwskazania do picia soku z buraków?

Sok z buraka zawiera wiele cennych substancji odżywczych. Jednak jego spożywanie nie jest wskazane w przypadku osób, które borykają się z niektórymi problemami zdrowotnymi. Wśród najważniejszych przeciwwskazań do regularnego picia soku z buraka warto zaliczyć:

  • kamicę nerkową,

  • kłębuszkowe i odmiedniczkowe zapalenie nerek,

  • dnę moczanową,

  • reumatoidalne zapalenie stawów,

  • niskie ciśnienie.

Buraki zawierają dużo szczawianów, dlatego mogą powodować problemy z układem moczowym i trawiennym. Na spożywanie soku z tych warzyw nie powinny decydować się osoby, które borykają się z przewlekłymi biegunkami i wzdęciami. W przypadku niskiego ciśnienia regularne picie napoju z buraków może doprowadzić do pojawienia się niedociśnienia.

Jak bezpiecznie włączyć picie soku z buraków do diety?

Sok z buraka czerwonego to źródło wielu cennych substancji odżywczych, dlatego warto włączyć go do swojej diety. Produkt ten ma jednak dość specyficzny smak, za którym niektóre osoby nie przepadają. Sposobem na płynne wprowadzenie soku z buraka do codziennego żywienia może być rozpoczęcie od niewielkich porcji. Wiele osób decyduje się też na mieszanie soku z buraka z innymi warzywami lub owocami, a nawet wodą.

Przed rozpoczęciem stałej suplementacji soku z buraków warto również wykonać podstawowe badania, jak np. morfologia. Dzięki temu możliwe jest łatwiejsze wykluczenie przeciwwskazań do stosowania tego napoju. Wyniki badań warto skonsultować ze specjalistą.

Jak często można pić sok z buraków?

Sok ze świeżych lub kiszonych buraków można spożywać nawet kilka razy w tygodniu. Niektóre osoby decydują się też na picie go codziennie. Wybierając odpowiednią częstotliwość, warto obserwować swój organizm i ewentualne skutki uboczne. Dobrym pomysłem jest również rozpoczęcie od rzadszego spożywania soku z buraków i stopniowe zwiększanie częstotliwości. Produkt ten może być traktowany zarówno jako chwilowa praktyka, jak i codzienny nawyk.

skutki uboczne picia soku z buraków

Jak długo można pić sok z buraków?

Sok z buraka można pić codziennie, jednak w razie zauważenia jakichkolwiek dolegliwości należy zaprzestać suplementacji. Wiele osób włącza ten napój do stałej diety kilka razy w tygodniu przez lata, a inne traktują go jako sposób na szybkie pozbycie się niedoborów. Przed rozpoczęciem codziennego picia soku z buraka warto wykonać badania, które pomogą sprawdzić, czy tak częste spożywanie napoju będzie bezpieczne w przypadku danej osoby.

Kiedy najlepiej pić sok z buraków – rano czy wieczorem?

Sok ze świeżego lub kiszonego buraka najlepiej spożywać na czczo, choć wszystko zależy od indywidualnych preferencji danej osoby. Niektórzy pacjenci nie powinni przyjmować takiego produktu przed posiłkiem, ponieważ może to powodować skutki uboczne, zwłaszcza problemy trawienne. W takiej sytuacji znacznie lepszym pomysłem jest picie soku z buraka po śniadaniu.

Spożywanie soku z buraka na noc także jest dopuszczalne. Pora picia tego napoju nie wpływa na zawartość substancji odżywczych. Sok z buraka można spożywać wtedy, gdy ma się na to ochotę. Istnieje również opcja podzielenia dziennej ilości na mniejsze porcje.

Czy sok z buraków musi odstać?

Istnieje przekonanie, że sok z buraka powinien odstać co najmniej kilkadziesiąt minut przed spożyciem. Nie jest to jednak prawda. Najlepszym wyborem jest przyjmowanie świeżo wyciśniętego soku. W takiej postaci jest on pełen antyoksydantów, które wspierają walkę z wolnymi rodnikami. Im dłuższy czas od wyciśnięcia soku do jego spożycia, tym mniejsza zawartość tych składników.

Odstanie ma sens jedynie w sytuacji, gdy dana osoba nie przepada za gazowanymi napojami. Podczas wyciskania soku z użyciem sokowirówki w napoju pojawiają się bowiem bąbelki powietrza. Po kilkudziesięciu minutach całkowicie znikają, jednak w tym czasie sok traci również wiele cennych składników odżywczych.

Czy picie soku z buraków jest bezpieczne?

Sok z buraka jest źródłem składników mineralnych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. To napój spożywany w celu uzupełnienia codziennej diety, a nawet zwalczenia niektórych dolegliwości. Zarówno świeże, jak i kiszone buraki stanowią doskonały dodatek do standardowego sposobu żywienia. Na ogół sok z tego warzywa jest bezpieczny, zwłaszcza jeśli przyjmuje się go w odpowiednich ilościach, z częstotliwością dostosowaną do własnych potrzeb. Problemy pojawiają się jedynie u osób, które zmagają się z niektórymi chorobami układu krążenia. W ich przypadku regularne spożywanie soku z buraka może doprowadzić do poważnych problemów zdrowotnych.

Jeśli chcesz mieć pewność, że w Twoim przypadku sok z buraka jest dobrym rozwiązaniem, skonsultuj się z lekarzem. Po wywiadzie i wykonaniu podstawowych badań specjalista będzie w stanie określić, czy wprowadzenie suplementacji napoju ze świeżych lub kiszonych buraków nie spowoduje niepożądanych dolegliwości. Ważna jest też obserwacja własnego organizmu i jego reakcji na zmiany w diecie.

KATEGORIE

ZDROWA DIETA

ZDROWA DIETA

PRZEPISY

PRZEPISY

OLEJE

OLEJE

MIODY

MIODY

SUPERFOODS

SUPERFOODS

ZDROWA ŻYWNOŚĆ

ZDROWA ŻYWNOŚĆ

Zielares

Zielares

Zielares to portal o zdrowiu, urodzie, suplementach diety i aktywności fizycznej. Nasz Zespół Redakcyjny publikuje merytoryczne artykuły zgodne z wynikami nowych badań naukowych. W trosce o zdrowie naszych Czytelników stawiamy na rzetelne, pogłębione podejście do zdrowia i suplementacji. Piszemy w jasny i klarowny sposób, by dotrzeć do jak największej liczby osób zainteresowanych zdrowym trybem życia.

Czytaj także

Polecane dla Ciebie

Odkryj moc mniszka lekarskiego w formie nalewki! Dowiedz się, jak ją zrobić, na co pomaga i jakie są przeciwwskazania. Nie przegap – czytaj już teraz!
Poznaj tajniki przyrządzania syropu z lipy! Odkryj jego lecznicze właściwości, dowiedz się, jak go dawkować i przechowywać. Twoje zdrowie na wyciągnięcie ręki!
Babka lancetowata to popularna roślina pojawiająca się na łąkach, nieużytkach i przy drogach. Jej liście często są wykorzystywane do tworzenia syropu. Dowiedz się więcej.
Dieta dr Dąbrowskiej to restrykcyjna dieta redukcyjna, która określana bywa również dietą niedoborową; zobacz, na czym polega i czy bezpieczne jest jej stosowanie.
Poznaj zdrowotne tajemnice hummusu! Dowiedz się o korzyściach, alergiach i wpływie na zdrowie. Dowiedz się o przeciwwskazaniach i skutkach ubocznych.