Tauryna

Tauryna – Co to jest, właściwości, działanie, skutki uboczne, przeciwwskazania i dawkowanie

Tauryna to składnik, który często pojawia się w suplementach diety, szczególnie tych o charakterze energetyzującym i poprawiającym wydolność organizmu. Ten związek organiczny z grupy aminokwasów biogennych występuje naturalnie w organizmie człowieka, przy czym najwięcej jest go w tkance mięśniowej. Dostarczana pod postacią suplementów diety tauryna wpływa na przyspieszenie regeneracji oraz poprawę metabolizmu, dzięki czemu jest niezwykle pomocna w przypadku realizowania intensywnych planów treningowych i modelowania sylwetki. Jednak suplementacja tauryny przynosi też wiele innych profitów, między innymi wpływa na lepszą pracę umysłu. Poznaj wszystkie cenne właściwości tauryny!

Tauryna to siarkowy aminokwas biogenny wytwarzany przez organizm ludzki, jednak ilość produkowana w sposób naturalny jest niewystarczająca, dlatego musi być także dostarczany wraz z pożywieniem. Chemiczna nazwa tauryny to kwas 2-aminoetanosulfonowy. Ponieważ tauryna występuje w postaci wolnej i nie tworzy wiązań peptydowych z innymi związkami, nie ma zdolności do budowania białek. Jest więc aminokwasem niebiałkowym. Syntetyzowana jest z dwóch innych aminokwasów siarkowych – cysteiny i metioniny.

Tauryna występuje w sposób naturalny w tkankach zwierzęcych. Znajdziemy ją również w produktach zwierzęcych (takich jak mleko) oraz w niektórych wodorostach i krasnorostach. Organizm człowieka magazynuje taurynę w wielu różnych miejscach: w mięśniach szkieletowych, sercu, mózgu, krwi, siatkówce oka, płucach, wątrobie, jelicie cienkim, nadnerczach.

Tauryna pierwszy raz została wyizolowana z żółci bydlęcej w 1827 roku, jednak została spopularyzowana znacznie później, bo dopiero w latach 70-tych XX wieku. W przebiegu kolejnych badań okazało się, jak duże znaczenie ma tauryna dla pracy organizmu. Odkryto między innymi jej właściwości anaboliczne, wpływ na siatkówkę oka, działanie stabilizujące na błony komórkowe, rolę w gospodarce neuroprzekaźnikowej i osmoregulacji oraz wiele innych funkcji.

Tauryna

Jaką rolę pełni tauryna w ciele człowieka?

Jako aminokwas niebiałkowy tauryna nie bierze udziału w budowaniu białek, niemniej jednak spełnia w ustroju wiele innych istotnych ról, między innymi ma funkcję osmoregulacyjną (pomaga utrzymać odpowiednie stężenie jodów wapnia w komórkach), wykazuje działanie antyoksydacyjne, uczestniczy w tworzeniu kwasów żółciowych, ma właściwości ochronne wobec komórek (w tym komórek wątroby). Pełni też rolę neuroprzekaźnika, usprawnia pracę układu krążenia (wzmacnia skurcz mięśnia sercowego), wpływa na proces uwalniania hormonów i reguluje procesy metaboliczne.

Tauryna — właściwości

Tauryna znana jest głównie w środowisku osób uprawiających sporty i stosujących suplementy diety mające na celu zwiększenie poziomu energii i podniesienie wydajności treningowej. Blokuje procesy kataboliczne, usprawnia regenerację mięśni i poprawia przemiany tłuszczów, jednak biologiczna rola tauryny jest znacznie bardziej rozbudowana.

Właściwości tauryny:

  • stymulując proces anabolizmu, przyspiesza syntezę białek i przyrost tkanki mięśniowej,

  • niweluje zmęczenie, daje efekt przypływu pokładów energii,

  • usprawnia proces odbudowy mięśni po treningu (dzięki niej tkanki same wytwarzają białka i nie są zmuszone wykorzystywać aminokwasów, które pochodzą z rozbitych białek mięśniowych),

  • hamuje procesy katabolizmu,

  • bierze udział w transporcie kreatyny (dzięki temu stymuluje przyrost masy mięśniowej i zapewnia szybką regenerację mięśni),

  • chroni komórki mięśniowe przed stresem oksydacyjnym,

  • ma właściwości antyoksydacyjne, neutralizuje szkodliwie wolne rodniki, zwalcza stany zapalne w organizmie i chroni tkanki przed uszkodzeniami,

  • spowalnia procesy starzenia organizmu,

  • stabilizuje błony komórkowe,

  • usprawnia metabolizm tłuszczów, przeciwdziała odkładaniu tkanki tłuszczowej,

  • pobudza trzustkę do produkcji insuliny, usprawnia transport glukozy do tkanek, tym samym przeciwdziała utrzymywaniu się zbyt wysokiego stężenia cukru we krwi,

  • wspomaga pracę serca, normuje ciśnienie krwi, zmniejsza ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego,

  • spełniając rolę neuroprzekaźnika, korzystnie wpływa na pracę mózgu, poprawia funkcje poznawcze, ułatwia przyswajanie wiedzy, podnosi poziom koncentracji,

  • wykazuje właściwości hepatoprotekcyjne,

  • chroni aparat wzroku.

Tauryna — zastosowanie

Szeroki wpływ na procesy fizjologiczne i bogaty repertuar dobroczynnych właściwości sprawia, że stosowanie tauryny jest wskazane dla bardzo szerokiego spektrum osób. Suplementy diety zawierające taurynę sprawdzą się przede wszystkim w przypadku regularnych treningów i dążenia do rozbudowy mięśni oraz redukcji tłuszczu, ale nie tylko.

Po suplement diety z tauryną i produkty żywnościowe bogate w taurynę warto też sięgać w przypadku wzmożonego wysiłku umysłowego, w celu walki ze zmęczeniem i znużeniem oraz w celu zapewnienia wątrobie, oczom, sercu, mięśniom i neuronom dobrej ochrony. Suplementować taurynę warto także w celu zapobiegania odwodnieniu. Aminokwas ten słynie nowiem ze zdolności do regulowania stężenia elektrolitów i przeciwdziałania nadmiernej utracie potasu i magnezu z ustroju.

Tauryna na oczy

Spore ilości tauryny zlokalizowane są w siatkówce oka. Wykazując właściwości antyoksydacyjne i zwalczając szkodliwe wolne rodniki, tauryna chroni komórki narządu wzroku przed uszkodzeniami i przedwczesnym starzeniem. Zmniejsza ryzyko chorób oczu, pomaga dłużej zachować dobry wzrok oraz przeciwdziała uszkodzeniom siatkówki oka. Może nawet w pewnym stopniu cofać zaistniałe wcześniej uszkodzenia.

Tauryna na noc przeciw zmęczeniu

Choć tauryna uznawana jest za dostarczyciela energii i pogromcę zmęczenia, można stosować ją także na noc jako substancję wyciszającą nerwy, redukującą stres i lekko uspokajającą. Sama w sobie tauryna nie ma bowiem właściwości pobudzających, a raczej regulujące pracę układu nerwowego. W zestawieniu z kofeiną (w jakim występuje w napojach energetycznych) przeciwdziała znużeniu i daje zastrzyk sił witalnych, natomiast stosowana samodzielnie odpręża, hamuje gonitwę myśli, ułatwia zasypianie, polepsza jakość snu.

Tauryna

Jak działa tauryna i na co pomaga?

Tauryna efektywnie podnosi sprawność fizyczną i umysłową, zabezpiecza komórki przed uszkodzeniami i reguluje wiele procesów zachodzących w organizmie. Jest też pomocna w łagodzeniu wielu niedomagań i przywracaniu poprawnej pracy układów i organów. Tauryna jest szczególnie pomocna dla osób:

  • narażonych na duży wysiłek fizyczny, w tym intensywnie trenujących,

  • chcących przyspieszyć redukcję tkanki tłuszczowej lub wzrost mięśni,

  • chcących zwiększyć produktywność umysłową,

  • mających kłopoty z koncentracją i zapamiętywaniem,

  • narzekających na brak energii i podatnych na zmęczenie,

  • podatnych na stres,

  • zmagających się z dolegliwościami ze strony układu krążenia i wysokim ciśnieniem,

  • zmagających się z problemami na tle cukrzycowym i problemami z wątrobą (w tym z zapaleniem wątroby),

  • borykających się z zaburzeniami widzenia i uszkodzeniami siatkówki oka,

  • narzekających na nadmierne wypadanie włosów i chcących przyspieszyć tempo wzrostu włosów.

Tauryna jest też pomocna w leczeniu padaczki, choroby alkoholowej, ADHD. Może też być cennym wsparciem dla osób z autyzmem.

Jak stosować taurynę — dawkowanie

W preparatach tauryna często łączona jest z innymi składnikami wykazującymi podobne działanie, takimi jak kofeina, żeń-szeń, guarana. Dawkowanie zależy od rodzaju preparatu i dokładnej zawartości tauryny w jednej porcji. Przeważnie zaleca się od 0,5 g do 2 g tauryny dziennie. Jednak dokładne informacje na temat dawkowania znajdziemy na opakowaniu danego suplementu diety.

Skutki niedoboru tauryny w organizmie

Zawartość tauryny w organizmie uwarunkowana jest kilkoma czynnikami, w tym głównie zdolnością komórek do jej syntezowania, poziomem wchłaniania w nerkach oraz jej ilościami dostarczanymi w pożywieniu. Zbyt niski poziom tauryny w organizmie może przynieść konsekwencje takie jak zaburzenia rozwojowe, uszkodzenie oka, dysfunkcje nerek. Niedobór tauryny może też przyczynić się do kardiomiopatii.

Gdzie występuje tauryna — naturalne źródła tauryny

Tauryna dodawana jest często do napojów energetycznych i suplementów diety dla trenujących i odchudzających się, jednak obecna jest także w wielu produktach spożywczych.

Najlepsze źródła tauryny w pożywieniu to:

  • białe ryby,

  • drób (indyk, kurczak),

  • wątróbka drobiowa i wieprzowa,

  • wołowina,

  • małże, ostrygi,

  • tuńczyk,

  • mleko,

  • soczewica,

  • ciecierzyca,

  • groch,

  • gryka,

  • algi morskie.

Tauryna

Tauryna — przeciwwskazania

Tauryna jest bezpieczną dla zdrowia substancją, jednak istnieje kilka przeciwwskazań do jej stosowania. Są to:

  • alergia na białko pokarmowe,

  • ciąża i okres karmienia piersią,

  • stosowanie leków psychotropowych,

  • choroba afektywna dwubiegunowa.

Zachować ostrożność powinny także osoby borykające się z zaburzeniami pracy nerek. W takich przypadkach przed rozpoczęciem suplementacji tauryny warto zasięgnąć porady lekarza.

Tauryna — skutki uboczne

Tauryna nie powoduje żadnych niebezpiecznych skutków ubocznych. Jej nadmiar jest usuwany z ustroju wraz z moczem. Mimo to nie powinno przekraczać się rekomendowanej dobowej dawki (3 g). Efektem zażycia zbyt wysokiej dawki tauryny mogą być biegunki, bóle brzucha, wymioty, odwodnienie.

Tauryna — efekty stosowania

Najczęściej obserwowane efekty systematycznego stosowania tauryny to: wzrost poziomu energii, zwiększenie odporności na zmęczenie i na stres, poprawa pracy mózgu, unormowanie ciśnienia krwi i poziomu cukru, poprawa rytmu serca, poprawa stanu wątroby, szybsza regeneracja po treningu, szybszy metabolizm, lepsza praca mięśni i ich szybszy wzrost.

Dlaczego warto stosować taurynę?

Tauryna to stosunkowo mało popularna, ale bardzo cenna substancja o rozbudowanym działaniu bioaktywnym. Reguluje procesy metaboliczne, dodaje energii, a równocześnie zwalcza stres oraz chroni komórki i organy przed uszkodzeniami. Jest sposobem na polepszenie sprawności fizycznej i mentalnej. Doskonale dopełnia działanie innych substancji wchodzących w skład suplementów treningowych (w tym kreatyny). Jest idealną opcją dla osób dbających jednocześnie o sylwetkę, zdrowie i dobrą pracę umysłu.

Z czego jest tauryna w napojach energetycznych (energetykach)

Obecna w składzie napojów energetycznych tauryna otrzymywana jest w sposób syntetyczny. Wytwarzana jest na zamówienie producentów tychże napojów. Informacje, jakoby tauryna miała być pozyskiwana z nasienia byków, są mitem.

KATEGORIE

ZIOŁA

ZIOŁA

WITAMINY I MINERAŁY

WITAMINY I MINERAŁY

SUPLEMENTACJA

SUPLEMENTACJA

Zielares

Zielares

Zielares to portal o zdrowiu, urodzie, suplementach diety i aktywności fizycznej. Nasz Zespół Redakcyjny publikuje merytoryczne artykuły zgodne z wynikami nowych badań naukowych. W trosce o zdrowie naszych Czytelników stawiamy na rzetelne, pogłębione podejście do zdrowia i suplementacji. Piszemy w jasny i klarowny sposób, by dotrzeć do jak największej liczby osób zainteresowanych zdrowym trybem życia.

Czytaj także

Polecane dla Ciebie

Kolendra to orientalna przyprawa o charakterystycznym smaku i zapachu, co jednak ważniejsze, jest to nieprzebrane źródło witamin i antyoksydantów, które mogą być wsparciem Twojego zdrowia.
Czarcie żebro to specjalista w dziedzinie odtruwania organizmu oraz wspomagania wątroby i dróg żółciowych. Równocześnie jest niezawodnym środkiem na rozmaite problemy skórne.
Kocanka piaskowa to ziele, które niesie wiele pozytywnych zmian dla organizmu człowieka, nie tylko poprawia trawienie, ale również świetnie działa na wątrobę i skórę.
Tarczycę można wspomóc poprzez stosowanie odpowiednich ziół. Łagodzenie dolegliwości wspomagają m.in. ashwagandha, kelp, wąkrotka azjatycka. Sprawdź.
Korzeń maca to naturalny afrodyzjak i sposób peruwiańskich indian na poczęcie potomstwa, a w czym jeszcze pomaga? Sprawdź