Miód akacjowy

Miód akacjowy – Właściwości, zastosowanie i jak go spożywać

Miód akacjowy to bogactwo prozdrowotnych właściwości oraz jeden z najsłodszych smaków, który zostaje w pamięci na długo. Sprawdza się jako ratunek na skołatane nerwy i może posłużyć jako naturalne źródło energii i witalności. Czym wyróżnia się miód akacjowy? Dlaczego warto mieć go w swojej kuchni? W poniższym artykule znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące właściwości i zastosowania niezwykłego miodu akacjowego.

Podstawowym składnikiem potrzebnym do wytworzenia miodu jest nektar, który pszczoły uzyskują z nektarnika rośliny. W przypadku miodu akacjowego nektar zostaje pobrany z kwiatów robinii akacjowej (Robinia pseudoacacia) – drzewa nazywanego także białą lipą, robinią białą lub grochodrzewem akacjowym. Gatunek ten pochodzi z Ameryki Północnej i z czasem został zaaklimatyzowany na praktycznie wszystkich kontynentach świata (poza Antarktydą). Samo drzewo może osiągać nawet do 25 metrów wysokości. Żółto-białe kwiaty akacji pojawiają się na robinii akacjowej w czerwcu — przybierają wtedy postać zwisających gron, które mają przyjemny zapach i mogą sięgać nawet do 15 centymetrów długości.

Miód akacjowy ma słomkową, jasnożółtą barwę. W postaci płynnej zmienia swój odcień na jaśniejszy — czasami nawet bezbarwny. Aromat miodu jest podobny do zapachu kwiatów robinii akacjowej. Smak miodu akacjowego słynie ze swojej intensywnej słodyczy, co sprawia, że przepadają za nim szczególnie najmłodsi smakosze.

Miód akacjowy krystalizuje się stosunkowo wolno. Oferuje wiele drogocennych składników odżywczych, dlatego uważa się, że jego obecność w kuchni jest obowiązkowa nie tylko ze względu na walory smakowe.

Właściwości miodu akacjowego

Chociaż miód kojarzy się na ogół z dobroczynnym działaniem, właściwości prozdrowotne wybranych miodów mogą się od siebie różnić. Miód akacjowy posiada wszechstronne właściwości lecznicze. Zawiera bogactwo cennych składników odżywczych, takich jak magnez, fosfor, żelazo, mangan i potas. Miód akacjowy może okazać się szczególnie przydatny w okresie wzmożonych zachorowań, a więc w miesiącach jesienno-zimowych. Wspiera układ immunologiczny i pomaga w naturalny sposób zadbać o odporność.

Miód akacjowy pozwala dostarczyć do organizmu także glukozę, fruktozę oraz łatwo przyswajalne węglowodany. Dzięki temu może okazać się pomocny w walce z chronicznym zmęczeniem lub wyczerpaniem organizmu.

Istotnym z punktu widzenia własności prozdrowotnych są także flawonoidy zawarte w miodzie akacjowym. Działają one antyoksydacyjnie — zwalczają stres oksydacyjny i pomagają przeciwdziałać szkodliwemu wpływowi wolnych rodników.

Miód akacjowy — kluczowe właściwości:

– Uspokajające

– Przeciwzapalne

– Przeciwskurczowe

– Przeciwutleniające

– Odżywiające i nawilżające

– Wzmacniające

– Regenerujące

– Antybakteryjne

Miód akacjowy — zastosowanie

Miód akacjowy znajduje swoje szerokie zastosowanie jako domowy, naturalny środek dla poprawy witalności i ochrony zdrowia. Z jego cennych właściwości korzystają zwykle osoby, które chciałyby zwalczyć przeziębienie, grypę lub schorzenia górnych dróg oddechowych. Ze względu na wartościowe minerały, cenne witaminy oraz liczne wartości odżywcze może być z powodzeniem stosowany przez cały rok w ramach zdrowej profilaktyki.

Zastosowanie miodu akacjowego przynosi zadowalające rezultaty także przy problemach związanych z układem trawienia, w tym także dolegliwościach takich jak nadkwasota żołądka, skurcze żołądka lub pomocniczo przy zapaleniu żołądka oraz jelit. Składniki miodu akacjowego chronią żołądek przed szkodliwym działaniem kwasów trawiennych. Regularne stosowanie niewielkich dawek miodu akacjowego pomaga także poprawić funkcjonowanie wątroby i ułatwia proces jej detoksykacji.

Miód akacjowy okazuje się też przydatny w chwilach nadmiernego napięcia i stresu — działa uspokajająco, wspiera ciało i umysł w okresach wyczerpania i osłabienia organizmu i może stanowić naturalne wsparcie przy zwalczaniu bezsenności.

Nie można zapominać także o tym, że miód akacjowy wykorzystywany jest przede wszystkim w kuchni. Najczęściej dodaje się go do owsianki i jogurtów, do sosów warzywnych, różnego typu deserów oraz dressingów sałatkowych i koktajli.

Także przemysł kosmetyczny korzysta z dobrodziejstw miodu akacjowego. Znaleźć go można najczęściej w składzie produktów spowalniających proces starzenia się skóry oraz kosmetykach ochronnych i pielęgnacyjnych do ust, twarzy i ciała.

Miód akacjowy

Na co pomaga miód akacjowy?

Składniki miodu akacjowego w naturalny sposób wspierają zdrowie i dobre samopoczucie. Po miód akacjowy można sięgnąć pomocniczo przy dolegliwościach takich jak:

– schorzenia skóry i zewnętrzne rany skóry

– zapalenie górnych dróg oddechowych

– nadkwasota żołądka

– wrzody żołądka

– stany zapalne układu pokarmowego

– obniżona odporność, przeziębienia, grypa

– obniżona aktywność mózgu

– zmęczenie i osłabienie organizmu

– bezsenność

– choroby zapalne i bakteryjne nerek

– choroby układu moczowego

W większości przypadków miód nie zastępuje zasadniczego leczenia, jednak jego stosowanie wspiera powrót do zdrowia i może przeciwdziałać nawrotom choroby.

Jak spożywać miód akacjowy

Nieskrystalizowany miód akacjowy występuje w postaci płynnej, co oznacza, że doskonale komponuje się z wieloma różnymi potrawami. Najczęściej spotykanym sposobem spożywania miodu akacjowego jest dodawanie kilku łyżeczek płynu do herbaty lub wody. Warto jednak pamiętać, że miód akacjowy nie powinien być poddawany temperaturze wyższej niż 40 stopni Celsjusza. Powyżej tej temperatury niszczeją zawarte w miodzie białka i traci on swoje cenne właściwości. Jeśli więc dodajemy go do napojów, należy zadbać o to, by były one odpowiednio schłodzone.

Miód akacjowy ma łagodny smak, dlatego można go też stosować zamiennie z cukrem i słodzikami dodając do go porannej owsianki, koktajlu owocowo-warzywnego, sosu sałatkowego lub ciast niewymagających pieczenia. Najbardziej klasycznym — i równie smacznym — sposobem spożywania miodu akacjowego jest posmarowanie nim świeżego, chrupiącego pieczywa.

Miód akacjowy — przeciwwskazania

Nawet systematyczne spożywanie rozsądnych ilości miodu akacjowego nie powinno powodować niepożądanych skutków ubocznych. Istnieją jednak pewne okoliczności, które wymagają zachowania szczególnej ostrożności przy stosowaniu miodu akacjowego lub uprzedniej konsultacji z odpowiednim specjalistą. Dotyczy to w szczególności:

– Osób z cukrzycą

– Osób z insulinoopornością

– Osób zmagających się z otyłością

– Osób ze skłonnościami do reakcji alergicznych

– Dzieci poniżej 1 roku życia

Kiedy warto sięgnąć po miód akacjowy

Z bogactwa leczniczych składników miodu akacjowego warto skorzystać szczególnie w okresach ze zwiększoną liczbą zachorowań. Ryzyko przeziębienia, grypy oraz innych infekcji wirusowych wzrasta szczególnie w miesiącach jesiennych, zimowych oraz wczesnowiosennych. Dobrą praktyką więc będzie spożywanie domowej mikstury na bazie miodu akacjowego, najlepiej w towarzystwie cytryny.

Właściwości miodu akacjowego mogą okazać się również nieocenione w stanach szczególnego wzburzenia lub przy problemach z bezsennością. Wyciszające i uspokajające działanie miodu akacjowego pomoże odzyskać równowagę oraz zdrowy sen.

Składniki odżywcze miodu akacjowego

Skąd biorą się lecznicze własności miodu akacjowego? Aby znaleźć odpowiedź na to pytanie, należy przyjrzeć się dokładnie składnikom zawartym w tym drogocennym płynie.

Miód akacjowy zawiera:

– Witaminy: witaminy z grupy B, witamina C, kwas foliowy

– Minerały: fosfor, magnez, potas, mangan, wapń, żelazo

– Węglowodany: glukoza i fruktoza

– Kwasy organiczne: kwas cytrynowy, kwas jabłkowy, kwas glukonowy

– Olejki eteryczne

– Estry

– Związki polifenolowe: kwasy fenolowe, flawonoidy

– Nadtlenek wodoru

– Acetylocholina

W miodzie akacjowym znajduje się również wyższa niż w innych, polskich miodach zawartość sacharozy.

Miód akacjowy

Jak rozpoznać miód akacjowy

Miód akacjowy wyróżnia się na tle innych miodów dwoma wskaźnikami: kolorem oraz smakiem.

Kolor miodu akacjowego początkowo jest tak jasny, że przez niektórych określany wręcz jako przezroczysty lub transparentny. Dopiero po pewnym czasie, wraz z postępującym procesem krystalizacji, barwa miodu akacjowego zmienia się na, kremowy, słomkowy i ostatecznie jasnożółty.

Miód akacjowy posiada wyjątkowo słodki smak. Wynika to z wysokiej zawartości cukrów prostych: glukozy, fruktozy i sacharozy. Oprócz przyjemnej dla podniebienia słodyczy, ta cecha sprawia również, że miód akacjowy jest produktem wyjątkowo pożywnym.

Miód akacjowy a cukrzyca

Miód posiada liczne właściwości prozdrowotne i często bywa określany jako zdrowszy zastępnik dla białego cukru. Czy miód akacjowy będzie więc bezpieczny dla diabetyków?

Nie mam jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie — z jednej strony w skład miodu akacjowego stanowią cukry proste, a więc glukoza i fruktoza, które mogą wpływać na wahania w pomiarach glikemii. Z drugiej strony, miód akacjowy posiada jedną z najniższych wartości indeksu glikemicznego w porównaniu do innych miodów. Można więc uznać, że diabetycy stosujący ścisłą dietę i dbający o przestrzeganie odpowiedniej, dziennej dawki węglowodanów, mogą — po uprzedniej konsultacji z diabetologiem — dołączyć do swojej diety określone, niewielkie ilości miodu akacjowego.

Skąd wynika barwa zapach i smak miodu akacjowego?

Miód akacjowy pochodzi z nektaru kwiatów robinii akacjowej i jest to jeden z najjaśniejszych rodzajów miodów. Początkowo przezroczysta barwa ciemnieje dopiero na skutek krystalizacji. Ostatecznie miód akacjowy uzyskuje kolor kremowy bądź jasnożółty. Aromat, który można wyczuć wąchając miód akacjowy jest raczej słodkawy i bardzo podobny do zapachu, który wydzielają kwiaty robinii akacjowej.

To co wyróżnia miód akacjowego to jego słodki smak. Wynika to ze stosunkowo wysokiej zawartości cukrów prostych w składzie tego miodu, w szczególności zaś sacharozy.

Krystalizacja miodu akacjowego

Miód akacjowy, podobnie jak wszystkie prawdziwe miody podlega procesowi krystalizacji. Ze względu na dużą zawartość fruktozy w swoim składzie może trwać to jednak nieco dłużej niż w przypadku miodów innego rodzaju. Miód akacjowy może utrzymywać postać gęstej, płynnej cieczy nawet przez kilka lub kilkanaście miesięcy. Ostatecznie krystalizuje się w postaci niewielkich i łatwo smarownych kryształków.

Gdzie kupić miód akacjowy

Miody akacjowe są dostępne w sklepach stacjonarnych. Można je zakupić również online, u sprawdzonych sprzedawców. Cena miodu akacjowego może różnić się w zależności od oferowanej pojemności oraz polityki cenowej konkretnego dystrybutora.

Decydując się na zakup miodu akacjowego, warto zapoznać się najpierw z informacjami dotyczącymi pochodzenia i składu produktu. Tylko naturalne miody akacjowe, bez sztucznych dodatków, będą w stanie zagwarantować całe bogactwo swoich cennych właściwości.

KATEGORIE

ZDROWA DIETA

ZDROWA DIETA

PRZEPISY

PRZEPISY

OLEJE

OLEJE

MIODY

MIODY

SUPERFOODS

SUPERFOODS

ZDROWA ŻYWNOŚĆ

ZDROWA ŻYWNOŚĆ

Zielares

Zielares

Zielares to portal o zdrowiu, urodzie, suplementach diety i aktywności fizycznej. Nasz Zespół Redakcyjny publikuje merytoryczne artykuły zgodne z wynikami nowych badań naukowych. W trosce o zdrowie naszych Czytelników stawiamy na rzetelne, pogłębione podejście do zdrowia i suplementacji. Piszemy w jasny i klarowny sposób, by dotrzeć do jak największej liczby osób zainteresowanych zdrowym trybem życia.

Czytaj także

Polecane dla Ciebie

Olej z czarnuszki to strażnik dobrej kondycji organizmu. Chroni organizm przed czynnikami chorobotwórczymi, wspomaga pracę kluczowych organów, jest też niezawodny w zwalczaniu chorób skóry.
Olejek pichtowy to silny antyoksydant i niezawodny sposób na poprawę krążenia. Dowiedz się więcej o wschodniej recepcie na długowieczność, dobre zdrowie i nienaganną urodę.
Rzeżucha kojarzy nam się przede wszystkim z wiosną. Warto wiedzieć, że stanowi źródło wielu wartości odżywczych. Zobaczmy, dlaczego warto jeść rzeżuchę nie tylko na Wielkanoc.
Olej ze słodkich migdałów to doskonały naturalny kosmetyk, który jest tak bezpieczny, że z powodzeniem może być stosowany przez kobiety w ciąży i noworodki.
Kapary, kojarzone jako aromatyczny dodatek do dań, wykazują szereg cennych właściwości. Wspomagają np. pracę układu odpornościowego. Sprawdź, dlaczego jeszcze warto je spożywać.