witamina b2

Witamina B2 – Na co może pomóc, gdzie występuje, właściwości, działanie, rola w organizmie, objawy i skutki niedoboru i nadmiaru

Ludzki organizm potrzebuje wielu składników odżywczych, by mógł pracować w odpowiedni sposób. Wśród nich warto wyróżnić witaminy. Pojawiają się one w produktach spożywczych, a także suplementach uzupełniających dietę. Co warto wiedzieć o witaminie B2?

witamina b2

Jakie jest zapotrzebowanie organizmu na witaminę B2?

Zapotrzebowanie na witaminę B2 zmienia się w zależności od płci i wieku. W przypadku dzieci do 3 roku życia jest to zaledwie 0,5 g. W kolejnych latach wartości prezentują się następująco:

  • 4-6 lat – 0,6 g,

  • 7-9 lat – 0,9 mg,

  • 10-12 lat – 1 mg,

  • 13-18 lat – chłopcy 1,3 mg, dziewczynki 1,1 mg.

Dorośli mężczyźni powinni spożywać 1,3 mg witaminy B2 dziennie, a kobiety – 1,1 mg. Zwiększone zapotrzebowanie na ryboflawinę mają panie w trakcie ciąży i karmienia piersią. W tym okresie wynosi ono 1,4-1,6 mg.

Ryboflawinę powinno przyjmować się w większych ilościach także podczas długotrwałych biegunek czy niektórych chorób przewlekłych.

Jaka jest rola witaminy B2 w organizmie?

Witamina B2 wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Jest przyjmowana przez osoby w grupie ryzyka wystąpienia zaćmy i innych problemów związanych ze wzrokiem. Może pomóc zachować właściwe działanie dróg oddechowych, układu pokarmowego czy serca. Wspiera wytwarzanie serotoniny, dopaminy i kwasu aminomasłowego.

Witamina B2 jest też nieodłącznie związana z kondycją skóry oraz przemianą materii. Może pomóc zwiększyć przyswajalność żelaza, kwasu foliowego i innych witamin z grupy B. Jest przyjmowana przez osoby borykające się z bólami migrenowymi i depresją. Wchodzi w skład wielu suplementów na stany zapalne, zajady i popękane usta.

Gdzie występuje witamina B2? Popularne źródła ryboflawiny

Witamina B2 występuje naturalnie w wielu produktach spożywczych. W większości są to surowce pochodzenia zwierzęcego. W największych ilościach znaleźć ją można w:

  • mięsie i wędlinach wieprzowych oraz drobiowych,

  • wątrobie,

  • fasoli,

  • mleku,

  • serach żółtych i dojrzewających,

  • jajach,

  • produktach zbożowych,

  • niektórych warzywach.

Witaminę B2 zawierają m.in. produkty zbożowe, zwłaszcza pieczywo żytnie i pszenne. Znajduje się też w kaszy jaglanej i gryczanej. Występuje również w rybach oraz owocach morza, zwłaszcza w łososiu, pstrągu, makreli i małżach. Warzywa i owoce zawierające ryboflawinę to banany, truskawki, fasola, groch czy ziemniaki.

Witamina B2 w niewielkich ilościach pojawia się też w nasionach słonecznika, dyni i sezamie, a nawet w niektórych grzybach.

Przyczyny, objawy i skutki niedoboru witaminy B2

Niedobór ryboflawiny objawia się zwykle bólem gardła, przekrwieniem tkanek, obrzękami błony śluzowej i zapaleniem języka. Wśród innych symptomów można wyróżnić także wypadanie włosów, problemy skórne, rozwój zaćmy, migreny czy zapalenie śluzówki jamy ustnej.

Inne objawy niedoboru witaminy B2 to:

  • światłowstręt,

  • łojotok,

  • pogorszenie ostrości wzroku,

  • bezsenność,

  • zawroty głowy,

  • łuszczenie się skóry,

  • zmętnienie soczewki,

  • tłuszczowe biegunki,

  • łzawienie lub zaczerwienienie oczu.

Oczywiście u każdej osoby niedobór witaminy B2 może objawiać się w zupełnie inny sposób. W razie zauważenia wymienionych dolegliwości warto skonsultować się z lekarzem i wykonać badanie krwi.

witamina b2

Co wypłukuje witaminę B2 z organizmu?

Witamina B2 jest substancją dość odporną na działanie wysokich temperatur. Dzięki temu może być poddawana obróbce termicznej, zwłaszcza jeśli chodzi o mięso. Trzeba jednak wiedzieć, że długie gotowanie produktów zawierających witaminę B2 może doprowadzić do jej częściowego wypłukania.

Ryboflawina jest dostępna również w formie suplementów diety. Takie produkty nie powinny być przechowywane w miejscach, do których mają dostęp promienie słoneczne. Ich działanie może bowiem doprowadzić do utraty właściwości witaminy B2.

Przyczyny, objawy i skutki nadmiaru witaminy B2

Witaminę B2 można przedawkować. Jej nadmiar w organizmie najczęściej objawia się zmianą barwy moczu na ciemnożółty, wymiotami oraz nudnościami. Zazwyczaj do takiego problemu dochodzi w sytuacji, gdy dana osoba stosuje suplementy z ryboflawiną niezgodnie z zaleceniami producenta lub lekarza. Witamina B2 naturalnego pochodzenia, zawarta w produktach spożywczych, przyswaja się w niewielkich ilościach, dlatego trudno doprowadzić do jej przedawkowania.

Witamina B2 (ryboflawina) – właściwości i zastosowanie

Witamina B2 wchodzi w skład koenzymów katalizujących reakcje oksydoredukujących. Biorą one udział w przemianach węglowodanów, tłuszczu, białka i w dostarczaniu energii w łańcuchu oddechowym. Katalizują również reakcję utleniania glukozy i przemiany witaminy B6 oraz kwasu foliowego do form koenzymatycznych.

Witamina B2 wspiera prawidłowe procesy widzenia oraz właściwe funkcjonowanie ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego. Może pomóc zadbać o system odpornościowy. Niedobór witaminy B2 zwykle objawia się zaburzeniami ze strony wielu układów. To zmiany zapalne, wewnętrzne i zewnętrzne.

Na co może pomóc witamina B2?

Witamina B2 jest niezbędna do odpowiedniego funkcjonowania wielu organów w ludzkim organizmie. Jej prawidłowy poziom może pomóc zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka jelita grubego czy ograniczyć częstotliwość i czas trwania migreny. Wspiera walkę ze zmęczeniem i znużeniem, utrzymanie właściwej gospodarki hormonalnej i zachowanie błon śluzowych układu pokarmowego w odpowiednim stanie. Może pomóc przyspieszyć przemianę materii, wzmocnić działanie insuliny, zapewnić prawidłowy wzrost u dzieci czy uchronić drogi oddechowe przed działaniem czynników zewnętrznych.

Ryboflawina jest wykorzystywana także w przypadku depresji poporodowej czy zaburzeń tworzenia czerwonych płytek krwi. Może pomóc uchronić organizm przed stresem oksydacyjnym. Wspiera także w okresie rekonwalescencji po ciężkich chorobach lub obrażeniach.

Czy witamina B2 może być skuteczna w leczeniu zajadów?

Witamina B2 wchodzi w skład wielu preparatów na zajady, stany zapalne w okolicach ust i popękane wargi. Pojawienie się takich problemów może być również objawem niedoboru ryboflawiny w organizmie. Z tego powodu witamina B2 pod postacią preparatów doustnych także może być sposobem na poradzenie sobie z zajadami i zmianami w okolicach warg. Problemy te występują rzadziej u osób, które mają odpowiedni poziom tego składnika w organizmie.

Jak stosować witaminę B2 – porcjowanie

Witamina B2 jest przyjmowana zwykle wraz z pożywieniem. W naturalnej postaci jej przedawkowanie jest praktycznie niemożliwe. Problem pojawia się jednak w przypadku suplementów diety z witaminą B2. Takie preparaty muszą być przyjmowane zgodnie z zaleceniami producenta, lekarza lub farmaceuty. Porcja różni się w zależności od postaci produktu oraz zawartości witaminy B2 w kapsułkach lub tabletkach. Informacje na temat dziennej dopuszczalnej porcji znajdują się w ulotkach dołączonych do suplementów diety.

Preparaty z ryboflawiną najlepiej popijać wodą. Można stosować je niezależnie od praktykowanej diety. Chęć przyjmowania takich suplementów warto jednak skonsultować ze specjalistą.

Witamina B2 – przeciwwskazania

Witamina B2 jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Powinno się przyjmować ją niezależnie od płci i wieku, najlepiej w zbilansowanych posiłkach. Stosowanie suplementów diety z ryboflawiną jest wskazane w przypadku osób, które borykają się z niedoborem tej substancji. Wówczas należy uważać, by nie przekroczyć maksymalnej dopuszczalnej porcji.

Witamina B2 jest przyjmowana wraz z pożywieniem, a więc jedyne przeciwwskazania mogą dotyczyć środków syntetycznych. Nie zaleca się ich stosowania w sytuacji, gdy poziom ryboflawiny w Twoim organizmie jest odpowiedni.

Witamina B2 – skutki uboczne i działania niepożądane

Witamina B2 jest niezbędna w ludzkim organizmie. Jej przedawkowanie w wyniku stosowania suplementów diety z ryboflawiną może natomiast doprowadzić do problemów żołądkowych, zwłaszcza nudności. Witamina B2 zawarta w pożywieniu jest całkowicie bezpieczna dla organizmu, także w przypadku diet bazujących na produktach odzwierzęcych.

witamina b2

Czy ryboflawina może być szkodliwa?

Objawy nadmiaru witaminy B2 to np. wymioty i nudności. Ryboflawina przyjmowana w odpowiednich ilościach, zwłaszcza w trakcie posiłków, nie powoduje skutków ubocznych. Jej suplementacja jest wskazana zwłaszcza w sytuacji, gdy dana osoba boryka się ze schorzeniami jelit i wątroby, długotrwałymi biegunkami, oparzeniami, stanami gorączkowymi czy nadczynnością tarczycy. Jest przyjmowana także w przypadku wysokiego stężenia bilirubiny u noworodków.

Witamina B2 – efekty stosowania

Witamina B2 uczestniczy w przemianach aminokwasów. Jest niezbędna do produkcji kortyzolu. Jej stosowanie pod postacią suplementów diety może pomóc poradzić sobie z objawami niedoboru ryboflawiny.

Witamina B2 wspiera wiele procesów w organizmie, w tym także przepływ krwi, skurcze mięśni i pracę serca. Może pomóc w utrzymaniu odpowiedniej kondycji nabłonka naczyń krwionośnych i błon śluzowych. Witamina ta pojawia się w niektórych kosmetykach. Wspiera bowiem regenerację skóry, zwłaszcza tej popękanej i z tendencją do występowania stanów zapalnych.

Dlaczego warto stosować witaminę B2?

Witamina B2 jest składnikiem naturalnym, pojawiającym się w wielu produktach spożywczych przyjmowanych na co dzień. Jest niezbędna do funkcjonowania organizmu człowieka. Jej niedobory objawiają się wieloma przykrymi dolegliwościami, jak zapalenie języka, biegunki, światłowstręt czy niedokrwistość.

Stosowanie witaminy B2 w pod postacią suplementów diety może pomóc poradzić sobie z wymienionymi dolegliwościami lub uniknąć ich wystąpienia. Preparaty z ryboflawiną powinny być zapisane przez lekarza, po wykonaniu badania krwi. Samodzielne stosowanie takich suplementów przy odpowiednim poziomie witaminy B2 w organizmie może doprowadzić do jej przedawkowania.

KATEGORIE

ZIOŁA

ZIOŁA

WITAMINY I MINERAŁY

WITAMINY I MINERAŁY

SUPLEMENTACJA

SUPLEMENTACJA

Zielares

Zielares

Zielares to portal o zdrowiu, urodzie, suplementach diety i aktywności fizycznej. Nasz Zespół Redakcyjny publikuje merytoryczne artykuły zgodne z wynikami nowych badań naukowych. W trosce o zdrowie naszych Czytelników stawiamy na rzetelne, pogłębione podejście do zdrowia i suplementacji. Piszemy w jasny i klarowny sposób, by dotrzeć do jak największej liczby osób zainteresowanych zdrowym trybem życia.

Czytaj także

Polecane dla Ciebie

Szczwół plamisty to niezwykle niebezpieczna i trująca roślina, musisz na nią bezwzględnie uważać, sprawdź, jak ją rozpoznać i na co uważać
Zobacz jak obniżyć kortyzol ziołami - Poznaj listę ziół, które w tym pomogą, zobacz jak ich używać i na co uważać podczas ich stosowanie.
Kolcorośl odgrywa ważną rolę w diecie sportowców, chcących zwiększyć swoją masę mięśniową, zobacz, jak jeszcze może Ci pomóc!
Glutation to składnik naturalnie syntezowany przez organizm. Wiele osób decyduje się również na jego suplementację. Czym jest glutation i w jakim celu się go przyjmuje? Sprawdź.
Kocanka piaskowa to ziele, które niesie wiele pozytywnych zmian dla organizmu człowieka, nie tylko poprawia trawienie, ale również świetnie działa na wątrobę i skórę.