witamina b2

Witamina B2 – Na co może pomóc, gdzie występuje, właściwości, działanie, rola w organizmie, objawy i skutki niedoboru i nadmiaru

Ludzki organizm potrzebuje wielu składników odżywczych, by mógł pracować w odpowiedni sposób. Wśród nich warto wyróżnić witaminy. Pojawiają się one w produktach spożywczych, a także suplementach uzupełniających dietę. Co warto wiedzieć o witaminie B2?

witamina b2

Jakie jest zapotrzebowanie organizmu na witaminę B2?

Zapotrzebowanie na witaminę B2 zmienia się w zależności od płci i wieku. W przypadku dzieci do 3 roku życia jest to zaledwie 0,5 g. W kolejnych latach wartości prezentują się następująco:

  • 4-6 lat – 0,6 g,

  • 7-9 lat – 0,9 mg,

  • 10-12 lat – 1 mg,

  • 13-18 lat – chłopcy 1,3 mg, dziewczynki 1,1 mg.

Dorośli mężczyźni powinni spożywać 1,3 mg witaminy B2 dziennie, a kobiety – 1,1 mg. Zwiększone zapotrzebowanie na ryboflawinę mają panie w trakcie ciąży i karmienia piersią. W tym okresie wynosi ono 1,4-1,6 mg.

Ryboflawinę powinno przyjmować się w większych ilościach także podczas długotrwałych biegunek czy niektórych chorób przewlekłych.

Jaka jest rola witaminy B2 w organizmie?

Witamina B2 wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Jest przyjmowana przez osoby w grupie ryzyka wystąpienia zaćmy i innych problemów związanych ze wzrokiem. Może pomóc zachować właściwe działanie dróg oddechowych, układu pokarmowego czy serca. Wspiera wytwarzanie serotoniny, dopaminy i kwasu aminomasłowego.

Witamina B2 jest też nieodłącznie związana z kondycją skóry oraz przemianą materii. Może pomóc zwiększyć przyswajalność żelaza, kwasu foliowego i innych witamin z grupy B. Jest przyjmowana przez osoby borykające się z bólami migrenowymi i depresją. Wchodzi w skład wielu suplementów na stany zapalne, zajady i popękane usta.

Gdzie występuje witamina B2? Popularne źródła ryboflawiny

Witamina B2 występuje naturalnie w wielu produktach spożywczych. W większości są to surowce pochodzenia zwierzęcego. W największych ilościach znaleźć ją można w:

  • mięsie i wędlinach wieprzowych oraz drobiowych,

  • wątrobie,

  • fasoli,

  • mleku,

  • serach żółtych i dojrzewających,

  • jajach,

  • produktach zbożowych,

  • niektórych warzywach.

Witaminę B2 zawierają m.in. produkty zbożowe, zwłaszcza pieczywo żytnie i pszenne. Znajduje się też w kaszy jaglanej i gryczanej. Występuje również w rybach oraz owocach morza, zwłaszcza w łososiu, pstrągu, makreli i małżach. Warzywa i owoce zawierające ryboflawinę to banany, truskawki, fasola, groch czy ziemniaki.

Witamina B2 w niewielkich ilościach pojawia się też w nasionach słonecznika, dyni i sezamie, a nawet w niektórych grzybach.

Przyczyny, objawy i skutki niedoboru witaminy B2

Niedobór ryboflawiny objawia się zwykle bólem gardła, przekrwieniem tkanek, obrzękami błony śluzowej i zapaleniem języka. Wśród innych symptomów można wyróżnić także wypadanie włosów, problemy skórne, rozwój zaćmy, migreny czy zapalenie śluzówki jamy ustnej.

Inne objawy niedoboru witaminy B2 to:

  • światłowstręt,

  • łojotok,

  • pogorszenie ostrości wzroku,

  • bezsenność,

  • zawroty głowy,

  • łuszczenie się skóry,

  • zmętnienie soczewki,

  • tłuszczowe biegunki,

  • łzawienie lub zaczerwienienie oczu.

Oczywiście u każdej osoby niedobór witaminy B2 może objawiać się w zupełnie inny sposób. W razie zauważenia wymienionych dolegliwości warto skonsultować się z lekarzem i wykonać badanie krwi.

witamina b2

Co wypłukuje witaminę B2 z organizmu?

Witamina B2 jest substancją dość odporną na działanie wysokich temperatur. Dzięki temu może być poddawana obróbce termicznej, zwłaszcza jeśli chodzi o mięso. Trzeba jednak wiedzieć, że długie gotowanie produktów zawierających witaminę B2 może doprowadzić do jej częściowego wypłukania.

Ryboflawina jest dostępna również w formie suplementów diety. Takie produkty nie powinny być przechowywane w miejscach, do których mają dostęp promienie słoneczne. Ich działanie może bowiem doprowadzić do utraty właściwości witaminy B2.

Przyczyny, objawy i skutki nadmiaru witaminy B2

Witaminę B2 można przedawkować. Jej nadmiar w organizmie najczęściej objawia się zmianą barwy moczu na ciemnożółty, wymiotami oraz nudnościami. Zazwyczaj do takiego problemu dochodzi w sytuacji, gdy dana osoba stosuje suplementy z ryboflawiną niezgodnie z zaleceniami producenta lub lekarza. Witamina B2 naturalnego pochodzenia, zawarta w produktach spożywczych, przyswaja się w niewielkich ilościach, dlatego trudno doprowadzić do jej przedawkowania.

Witamina B2 (ryboflawina) – właściwości i zastosowanie

Witamina B2 wchodzi w skład koenzymów katalizujących reakcje oksydoredukujących. Biorą one udział w przemianach węglowodanów, tłuszczu, białka i w dostarczaniu energii w łańcuchu oddechowym. Katalizują również reakcję utleniania glukozy i przemiany witaminy B6 oraz kwasu foliowego do form koenzymatycznych.

Witamina B2 wspiera prawidłowe procesy widzenia oraz właściwe funkcjonowanie ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego. Może pomóc zadbać o system odpornościowy. Niedobór witaminy B2 zwykle objawia się zaburzeniami ze strony wielu układów. To zmiany zapalne, wewnętrzne i zewnętrzne.

Na co może pomóc witamina B2?

Witamina B2 jest niezbędna do odpowiedniego funkcjonowania wielu organów w ludzkim organizmie. Jej prawidłowy poziom może pomóc zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka jelita grubego czy ograniczyć częstotliwość i czas trwania migreny. Wspiera walkę ze zmęczeniem i znużeniem, utrzymanie właściwej gospodarki hormonalnej i zachowanie błon śluzowych układu pokarmowego w odpowiednim stanie. Może pomóc przyspieszyć przemianę materii, wzmocnić działanie insuliny, zapewnić prawidłowy wzrost u dzieci czy uchronić drogi oddechowe przed działaniem czynników zewnętrznych.

Ryboflawina jest wykorzystywana także w przypadku depresji poporodowej czy zaburzeń tworzenia czerwonych płytek krwi. Może pomóc uchronić organizm przed stresem oksydacyjnym. Wspiera także w okresie rekonwalescencji po ciężkich chorobach lub obrażeniach.

Czy witamina B2 może być skuteczna w leczeniu zajadów?

Witamina B2 wchodzi w skład wielu preparatów na zajady, stany zapalne w okolicach ust i popękane wargi. Pojawienie się takich problemów może być również objawem niedoboru ryboflawiny w organizmie. Z tego powodu witamina B2 pod postacią preparatów doustnych także może być sposobem na poradzenie sobie z zajadami i zmianami w okolicach warg. Problemy te występują rzadziej u osób, które mają odpowiedni poziom tego składnika w organizmie.

Jak stosować witaminę B2 – porcjowanie

Witamina B2 jest przyjmowana zwykle wraz z pożywieniem. W naturalnej postaci jej przedawkowanie jest praktycznie niemożliwe. Problem pojawia się jednak w przypadku suplementów diety z witaminą B2. Takie preparaty muszą być przyjmowane zgodnie z zaleceniami producenta, lekarza lub farmaceuty. Porcja różni się w zależności od postaci produktu oraz zawartości witaminy B2 w kapsułkach lub tabletkach. Informacje na temat dziennej dopuszczalnej porcji znajdują się w ulotkach dołączonych do suplementów diety.

Preparaty z ryboflawiną najlepiej popijać wodą. Można stosować je niezależnie od praktykowanej diety. Chęć przyjmowania takich suplementów warto jednak skonsultować ze specjalistą.

Witamina B2 – przeciwwskazania

Witamina B2 jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Powinno się przyjmować ją niezależnie od płci i wieku, najlepiej w zbilansowanych posiłkach. Stosowanie suplementów diety z ryboflawiną jest wskazane w przypadku osób, które borykają się z niedoborem tej substancji. Wówczas należy uważać, by nie przekroczyć maksymalnej dopuszczalnej porcji.

Witamina B2 jest przyjmowana wraz z pożywieniem, a więc jedyne przeciwwskazania mogą dotyczyć środków syntetycznych. Nie zaleca się ich stosowania w sytuacji, gdy poziom ryboflawiny w Twoim organizmie jest odpowiedni.

Witamina B2 – skutki uboczne i działania niepożądane

Witamina B2 jest niezbędna w ludzkim organizmie. Jej przedawkowanie w wyniku stosowania suplementów diety z ryboflawiną może natomiast doprowadzić do problemów żołądkowych, zwłaszcza nudności. Witamina B2 zawarta w pożywieniu jest całkowicie bezpieczna dla organizmu, także w przypadku diet bazujących na produktach odzwierzęcych.

witamina b2

Czy ryboflawina może być szkodliwa?

Objawy nadmiaru witaminy B2 to np. wymioty i nudności. Ryboflawina przyjmowana w odpowiednich ilościach, zwłaszcza w trakcie posiłków, nie powoduje skutków ubocznych. Jej suplementacja jest wskazana zwłaszcza w sytuacji, gdy dana osoba boryka się ze schorzeniami jelit i wątroby, długotrwałymi biegunkami, oparzeniami, stanami gorączkowymi czy nadczynnością tarczycy. Jest przyjmowana także w przypadku wysokiego stężenia bilirubiny u noworodków.

Witamina B2 – efekty stosowania

Witamina B2 uczestniczy w przemianach aminokwasów. Jest niezbędna do produkcji kortyzolu. Jej stosowanie pod postacią suplementów diety może pomóc poradzić sobie z objawami niedoboru ryboflawiny.

Witamina B2 wspiera wiele procesów w organizmie, w tym także przepływ krwi, skurcze mięśni i pracę serca. Może pomóc w utrzymaniu odpowiedniej kondycji nabłonka naczyń krwionośnych i błon śluzowych. Witamina ta pojawia się w niektórych kosmetykach. Wspiera bowiem regenerację skóry, zwłaszcza tej popękanej i z tendencją do występowania stanów zapalnych.

Dlaczego warto stosować witaminę B2?

Witamina B2 jest składnikiem naturalnym, pojawiającym się w wielu produktach spożywczych przyjmowanych na co dzień. Jest niezbędna do funkcjonowania organizmu człowieka. Jej niedobory objawiają się wieloma przykrymi dolegliwościami, jak zapalenie języka, biegunki, światłowstręt czy niedokrwistość.

Stosowanie witaminy B2 w pod postacią suplementów diety może pomóc poradzić sobie z wymienionymi dolegliwościami lub uniknąć ich wystąpienia. Preparaty z ryboflawiną powinny być zapisane przez lekarza, po wykonaniu badania krwi. Samodzielne stosowanie takich suplementów przy odpowiednim poziomie witaminy B2 w organizmie może doprowadzić do jej przedawkowania.

KATEGORIE

ZIOŁA

ZIOŁA

WITAMINY I MINERAŁY

WITAMINY I MINERAŁY

SUPLEMENTACJA

SUPLEMENTACJA

Zielares

Zielares

Zielares to portal o zdrowiu, urodzie, suplementach diety i aktywności fizycznej. Nasz Zespół Redakcyjny publikuje merytoryczne artykuły zgodne z wynikami nowych badań naukowych. W trosce o zdrowie naszych Czytelników stawiamy na rzetelne, pogłębione podejście do zdrowia i suplementacji. Piszemy w jasny i klarowny sposób, by dotrzeć do jak największej liczby osób zainteresowanych zdrowym trybem życia.

Czytaj także

Polecane dla Ciebie

Odkryj moc czystka. Poznaj, jak to naturalne zioło wzmacnia odporność, poprawia skórę i wspiera zdrowie. Nie przegap tych cennych informacji.
Kokoryczka to cenny składnik roślinny znakomicie radzący sobie z trudno gojącymi się ranami, obrzękami, problemami skórnymi i zaburzeniami pracy układu sercowo-naczyniowego.
Kardamon to aromatyczna przyprawa, która wykazuje wiele właściwości prozdrowotnych. Dostarcza cenne składniki odżywcze, wpływające na prawidłową pracę organizmu. Sprawdź.
Szybsze gojenie ran i powrót do zdrowia po chorobie? To wszystko możliwe jest z l-argininą; zobacz, jakie skutki niosą jej niedobory
Odkryj tajemnice kwasu Bołotowa! Przeczytaj nasz artykuł, by dowiedzieć się o jego wpływie na zdrowie i jak bezpiecznie go stosować