erytrytol

Czy erytrol – erytrytol jest zdrowy? Poznaj jego właściwości, zastosowanie, szkodliwość i kaloryczność

Erytrol to zdrowszy, świetny zamiennik cukru – ma zerowy indeks glikemiczny, a do codziennej diety włączają go osoby dbające o linię. Można wykorzystywać go do słodzenia kawy, herbaty, lemoniady, wypieku ciast i nie tylko. Dlaczego erytrol jest uważany za najzdrowszy cukier świata? I w jaki sposób włączenie go do diety może przysłużyć się zdrowiu? Wyjaśniamy!

Tradycyjny biały cukier jest często nazywany „białą śmiercią” – jego spożywanie ma poważne konsekwencje dla organizmu. Właśnie dlatego rośnie popularność innych, mniej szkodliwych substancji słodzących – zalicza się do nich także erytrol. Dowiedziono, że jego spożywanie jest bezpieczne dla ludzkiego organizmu.

Erytrol (zwany też erytrytolem) to związek, który należy do grupy polioli – alkoholi polihydroksylowych. W grupie tej znajduje się też inny, popularny słodzik o niskim indeksie glikemicznym – ksylitol (cukier brzozowy).

Erytrol to substancja, która występuje w naturze. Znajduje się on w pyłkach kwiatów, w gruszkach, w winogronach, w winie, a także w owocach morza, w porostach i algach. Jednak produkt, który jest dostępny na sklepowych półkach, to substancja słodząca powstająca w warunkach przemysłowych.

Do produkcji erytrolu jest wykorzystywana czysta glukoza – pochodząca z kukurydzy. Poddaje się ją fermentacji i przechodzi ona proces filtracji, podczas którego są usuwane z niej komórki drożdży. Na końcowym etapie produkcji roztwór oczyszcza się – za pomocą węgla aktywnego, metodą mikrofiltracji. Powstaje wtedy substancja słodząca, którą się schładza – wtedy zmienia ona swój stan skupienia i wytrącają się z niej kryształy.

Mimo że moda na erytrytol trwa od niedawna, to od lat były on wykorzystywany do produkcji ciast, słodyczy. O tym, że znajduje się on w składzie produktów spożywczych, informuje symbol E968.

erytrytol

Czy erytrol jest zdrowy?

Z przeprowadzonych badań wynika, że erytrytol nie ma szkodliwego wpływu na organizm, a w odróżnieniu od cukru stołowego nie uzależnia.

Ponadto ten zamiennik cukru nie przyczynia się do podniesienia poziomu glukozy we krwi, nie powoduje próchnicy zębów i jest wydalany wraz z moczem. Uważa się jednak, że jego spożywanie nie eliminuje uzależnienia od klasycznego cukru.

Czy erytrol jest rakotwórczy?

Cukier stołowy spożywany w dużych ilościach podsyca stany zapalne, które sprzyjają powstawaniu zmian nowotworowych. W przypadku erytrytolu nie stwierdzono takiego działania. Mimo swojego słodkiego smaku nie ma on właściwości kancerogennych – uważa się, że jest on antyoksydantem, który blokuje rozwój wolnych rodników.

Erytrol nie jest też substancją mutagenną – jego spożywanie nie prowadzi do pojawienia się zmian genetycznych.

Ile kalorii ma erytrol?

Spożywanie tradycyjnego cukru – zwłaszcza w dużych ilościach – prowadzi do nadwagi i otyłości. Wynika to z jego wartości kalorycznej. W 1 g zwykłego cukru znajdują się 4 kcal.

Dlatego osoby, które myślą o obniżeniu kaloryczności diety, chcą zrzucić zbędne kilogramy i zadbać o sylwetkę, wybierają zamienniki cukru. Erytrol jest jedną z substancji słodzących o najmniejszej wartości energetycznej. W jego 1 g znajduje się zaledwie 0,2 kcal.

Ponadto zwykły cukier jest przyswajany przez organizm. Jednocześnie ludzki układ pokarmowy nie radzi sobie z trawieniem erytrolu – jest on niemal w całości wydalany. Tym samym nie dostarcza on organizmowi żadnych kalorii.

Czy erytrol jest równie słodki jak cukier?

Erytrytol jest mniej słodki od cukru – jego słodkość jest na poziomie od 60 do 70% względem sacharozy. Dlatego osoby, które chcą zastąpić cukier tym słodzikiem, muszą pamiętać, aby dodawać go nieco więcej – do ciast czy herbaty. Mimo tego nie będzie wiązało się to z większym spożyciem kalorii.

Wady i zalety spożywania erytrolu

Spożywanie białego cukru może wiązać się z przykrymi konsekwencjami zdrowotnymi. Aby być w dobrej formie, zadbać o siebie, można zastąpić go erytrolem – to słodziki, który nie zaszkodzi organizmowi.

Zalety

  • erytrytol nie dostarcza organizmowi kalorii – nie przyczynia się do zwiększenia kaloryczność diety, a w efekcie do nadwagi i otyłości;

  • słodziki ten ma wyjątkowy smak – uważa się, że jest on bardzo zbliżony do cukru. Erytrol nie pozostawia nieprzyjemnego posmaku w ustach, co zdarza się w przypadku innych substancji słodzących. Ponadto nie zmienia smaku potraw, do których jest dodawany;

  • nie przyczynia się do rozwoju próchnicy;

  • nie działa uzależniająco – spożywając go, nie odczuwa się ciągłej potrzeby sięgania po produkty o słodkim smaku;

  • ma szerokie zastosowanie – w niemal każdym przypadku można zastępować nim tradycyjny cukier.

Wady

  • cena – to, ile kosztuje erytrol, może skutecznie zniechęcić do jego kupowania. Za jego 1 kg trzeba zapłacić aż 26 zł;

  • ograniczona dostępność – erytrol nie jest dostępny we wszystkich sklepach spożywczych. Można go znaleźć raczej w dużych marketach lub w miejscach, gdzie sprzedaje się zdrową żywność;

  • jego nadmierne spożywanie może prowadzić do zaburzenia uczucia sytości i głodu – w związku z tym, że nie dostarcza on kalorii, nie podnosi poziomu glukozy, a organizm ciągle odczuwa głód – może to skutkować np. podjadaniem między posiłkami.

erytrytol

Erytrol – właściwości

To, że erytrytol powinien znaleźć się w codziennej diecie, wynika z jego właściwości. Może on być spożywany nawet przez osoby, które muszą – np. ze względu zdrowotnych – zrezygnować z białego cukru.

Spożywanie erytrolu:

  • pomaga zachować zdrowie jamy ustnej – substancja ta nie przyczynia się do rozwoju próchnicy;

  • wspiera zachodzenie procesów antyoksydacyjnych w organizmie – wspomaga walkę i hamowanie rozwoju wolnych rodników. Tym samym jego spożywanie pomaga obniżyć stres oksydacyjny i ryzyko wystąpienia chorób układu krwionośnego;

  • nie przyczynia się do rozwoju grzybów – dlatego po erytrol mogą sięgać także ci, którzy borykają się z problemem nawracających infekcji grzybiczych.

Ponadto erytrytol jest bardzo podobny do zwykłego cukru – to małe, drobne, białe kryształki.

Erytrol – zastosowanie w kuchni

Erytrytol jest powszechnie stosowany w przemyśle spożywczym. Dodaje się go do słodkich sosów, galaretek, ciasteczek, gum do żucia, owoców kandyzowanych, dżemów, a nawet do suplementów diety. Jednak wiele korzyści dla zdrowia może przynieść wykorzystywanie go także we własnej kuchni.

Erytrytol sprawdzi się :

  • jako słodziki do gorących napojów – kawy, herbaty;

  • podczas pieczenia ciasteczek, muffinek i ciast;

  • jako dodatek do deserów;

  • do słodzenia koktajli, smoothie, lemoniady;

  • podczas produkcji domowych przetworów – powideł, dżemów, konfitur.

Ze względu na to, że słodzik ten jest mniej słodki niż klasyczny cukier, trzeba dodawać go nieco więcej, niż zakłada przepis na dane ciasto. Przyjmuje się, że 130 g erytrytolu zapewni taki sam poziom słodkości jak użycie 100 g sacharozy.

Erytrytolu nie można jednak używać ani do wypieku ciast drożdżowych, ani do przygotowywania karmelu. Słodzik ten nie ulega procesom fermentacji, dlatego placki, babki z dodatkiem drożdży, nie wyrosłyby po dodaniu go do ciasta. Oprócz tego po podgrzaniu nie zmienia się on w gęstą, lepką masę – nie powstanie z niego karmel.

Kto może spożywać erytrol?

Erytrol jest uważany za całkowicie bezpieczny słodzik. Dlatego nie ma ograniczeń co do tego, kto może go spożywać. Jest on bezpieczny dla osób w każdym wieku i niezależnie od przyjmowanych leków oraz stanu zdrowia. Może być on spożywany nawet przez cukrzyków, gdyż nie wpływa na poziom glukozy we krwi.

Jaki słodzik wybrać?

Erytrytol ma poważnych konkurentów – na rynku dostępne są także inne słodziki, które są znacznie lepsze dla ludzkiego organizmu niż tradycyjny cukier.

Erytrol a Ksylitol

Ksylitol to cukier brzozowy, a dokładnie związek organiczny – pięciowęglowy alkohol polihydroksylowy. Jest niemal tak samo słodki jak cukier – jednocześnie jest o 50% mniej kaloryczny. Ma on też niski indeks glikemiczny – jego Ig wynosi zaledwie 8. Spożywanie ksylitolu wspomaga wchłanianie wapnia przez organizm oraz funkcjonowanie układu odpornościowego. Ma on dobry wpływ na zęby i dziąsła – zapobiega próchnicy i innym chorobom jamy ustnej. Nie mogą go jednak jeść dzieci poniżej 3, roku życia. Ponadto można go spożywać nie więcej niż 3 łyżeczki dziennie – w przeciwnym razie mogą pojawić się nieprzyjemne dolegliwości ze strony układu pokarmowego.

Erytrol a Stewia

Stewia to roślina pochodząca z Brazylii i Paragwaju. Suszy się ją i kruszy – zamienia się ona wtedy w słodki proszek.

W jej składzie znajdują się aminokwasy i antyoksydanty, a jej indeks glikemiczny wynosi 0. Ponadto wspomaga ona walkę z bakteriami, grzybami. Jej wadą są specyficzne walory smakowe – jest słodka, ale po jej spożyciu na języku pozostaje goryczkowaty posmak.

Jaki jest indeks glikemiczny erytrolu?

Indeks glikemiczny erytrytolu jest równy 0. Właśnie dlatego mogą po niego bez obaw sięgać także diabetycy – nie powoduje on wzrostu poziomu glukozy we krwi.

erytrytol

Jak stosować erytrol – dawkowanie

Erytrytol jest mniej słodki niż cukier. Dlatego chcąc cieszyć się takimi samymi walorami smakowymi ciast czy herbaty, należy go stosować nieco więcej niż w przypadku sacharozy. Jeżeli słodzisz kawę, gorące napoje 2 łyżeczkami cukru, to prawdopodobnie będziesz musiał dodawać do nich 3 łyżeczki tego zdrowego słodzika.

Erytrol – przeciwwskazania

Erytrytol ma zerowy indeks glikemiczny, nie dostarcza kalorii, a przy tym jest smaczny. Do tego pory nie stwierdzono, aby miał on jakikolwiek negatywny wpływ na organizm – tym samym nie istnieją przeciwwskazania do jego spożywania.

Czy erytrol można jeść podczas ciąży?

Erytrytol można bez obaw spożywać również w czasie ciąży. Nie ma on złego wpływu ani na zdrowie matki, ani na rozwijający się płód.

Erytrol – skutki uboczne

Spożywanie erytrolu nie wywołuje skutków ubocznych. Bywa jednak, że osoby, które mają tendencję do problemów ze strony układu trawiennego i które jednocześnie sięgają po niego w zbyt dużych ilościach, skarżą się na wzdęcia, gazy i bóle brzucha.

Dlaczego warto stosować erytrol?

Erytrytol to dobry zamiennik cukru. Ma słodki smak i nie ma kalorii – oznacza to, że można spożywać go, nie martwiąc się o sylwetkę. Ponadto zmniejsza on ryzyko rozwoju próchnicy, nie uzależnia i można go wykorzystywać na dziesiątki sposobów. Dlatego warto, aby był on stałym elementem codziennej diety.

KATEGORIE

ZDROWA DIETA

ZDROWA DIETA

PRZEPISY

PRZEPISY

OLEJE

OLEJE

MIODY

MIODY

SUPERFOODS

SUPERFOODS

ZDROWA ŻYWNOŚĆ

ZDROWA ŻYWNOŚĆ

Zielares

Zielares

Zielares to portal o zdrowiu, urodzie, suplementach diety i aktywności fizycznej. Nasz Zespół Redakcyjny publikuje merytoryczne artykuły zgodne z wynikami nowych badań naukowych. W trosce o zdrowie naszych Czytelników stawiamy na rzetelne, pogłębione podejście do zdrowia i suplementacji. Piszemy w jasny i klarowny sposób, by dotrzeć do jak największej liczby osób zainteresowanych zdrowym trybem życia.

Czytaj także

Polecane dla Ciebie

Syrop z pędów sosny to doskonały sposób na naturalne wzmocnienie odporności, uporanie się z kaszlem i jesiennymi infekcjami.
Olejek arganowy, idealny do wzmocnienia włosów, brwi, rzęs i skóry. Jego składniki odżywcze nawilżają i odżywiają skórę, sprawiają, że włosy stają się mocne, puszyste i lśniące.
Błonnik, choć nie ma wartości odżywczych, jest ważnym elementem diety. Wspiera trawienie, pomaga walczyć z biegunkami, sprzyja zachowaniu uczucia sytości. Dowiedz się więcej.
Nasiona chia zawierają wiele cennych składników, które wspierają pracę organizmu. Warto je włączyć do diety, aby poprawić funkcjonowanie układu pokarmowego, serca czy wzroku.
Miód akacjowy: remedium na odporność i skołatane nerwy? Dlaczego warto skorzystać z naturalnych właściwości miodu akacjowego?