nasiona chia

Nasiona chia – Właściwości, skutki uboczne, zastosowanie i jak je jeść

Nasiona stanowią bardzo ważny element zbilansowanej diety. Dostarczają one organizmowi cennych substancji odżywczych, przełamują konsystencję dania i pozwalają na tworzenie niesamowitych kompozycji. Nasiona chia w ostatnich latach cieszą się ogromną popularnością. Wszystko ze względu na korzyści, jakie niesie za sobą ich regularne spożywanie, a także uniwersalny smak i możliwość użycia w wielu daniach.

Nasiona chia to nasiona szałwii hiszpańskiej, czyli rośliny pojawiającej się naturalnie przede wszystkim w Gwatemali oraz Meksyku. Są niewielkie i mają ciemny kolor. Ich konsystencja i rozmiary zmieniają się jednak pod wpływem wody. Po zalaniu nasion chia wodą czy mlekiem dochodzi do ich pęcznienia. Wokół twardego wnętrza pojawia się wówczas charakterystyczna, miękka błonka.

Na rynku znaleźć można również nasiona chia w nieco innych barwach – to całe spektrum odcieni, od beżu, aż do czerni. Różnią się one od siebie wyglądem przede wszystkim ze względu na miejsce pochodzenia. Zwykle mają jednak podobne właściwości.

Nasiona chia mają bardzo neutralny smak, dlatego dodaje się je zarówno do dań słonych, jak i słodkich. Cieszą się one ogromną popularnością ze względu na zawartość cennych składników odżywczych. Pozwalają na poprawienie wartości dania, jednocześnie nadając mu nieco inną konsystencję. Są bardzo bezpieczne, a ich skład sprawił, że uznaje się je za pełnowartościowe superfoods.

nasiona chia

Nasiona chia – właściwości

Właściwości zdrowotne nasion chia są niezwykle szerokie. Zawierają one przede wszystkim duże ilości błonnika, odpowiedzialnego za działanie układu pokarmowego i pobudzanie jelit do pracy. Oprócz tego w nasionach chia znaleźć można także białko wysokiej jakości, przeciwutleniacze czy minerały. Na szczególną uwagę zasługują kwasy tłuszczowe omega 3. Wspomagają one pracę mózgu, układu nerwowego, wzroku czy serca. Wspierają koncentrację i pamięć, a także mogą łagodzić objawy związane z depresją. Kwasy omega 3 wspierają także organizm w obniżaniu złego cholesterolu oraz zapobiegają rozwojowi nowotworów i miażdżycy. Nasiona chia przyczyniają się więc do zwalczenia wielu dolegliwości i pozwalają o poprawienie wartości odżywczych posiłków.

Oprócz wymienionych składników odżywczych w nasionach chia znaleźć można również magnez, fosfor, witaminy z grupy B, potas czy wapń. To właśnie dlatego wiele osób decyduje się na dodawanie nasion chia do wielu potraw. Są one niezwykle uniwersalne w użyciu, dlatego sprawdzą się doskonale w trakcie codziennego stosowania, nie nudząc się nawet po kilku tygodniach.

Nasiona chia – zastosowanie

Nasiona chia mają neutralny smak, dlatego możliwe jest wykorzystanie ich na wiele różnych sposobów. Na regularne spożywanie nasion chia decydują się przede wszystkim osoby borykające się z różnymi dolegliwościami. Powszechne jest zastosowanie takich produktów:

  • na lepszą pamięć – nasiona chia zawierają kwasy omega 3, które wspierają pamięć i koncentrację (jest ich więcej niż w łososiu atlantyckim),

  • na cukrzycę – wg badań opublikowanych w 2009 roku w „British Journal of Nutrition” nasiona chia wspomagają organizm diabetyków,

  • na problemy trawienne – błonnik pokarmowy w nasionach chia wspiera działanie jelit i wypróżnianie,

  • na ryzyko rozwoju raka – kwasy omega 3 i ALA mogą przyczyniać się do obniżenia ryzyka wystąpienia raka piersi i szyjki macicy,

  • na choroby serca i nadciśnienie – kwasy omega 3 przyczyniają się do obniżenia złego cholesterolu, co zapobiega miażdżycy i niektórym chorobom serca,

  • na odchudzanie – nasiona chia pod wpływem wody pęcznieją, dlatego nasycają na dłużej,

  • na mocne kości – w skład nasiona chia wchodzą duże ilości wapnia, wpływające na lepszą kondycję kości.

Nasiona chia zawierają szereg cennych składników odżywczych, dlatego są wykorzystywane nie tylko przez osoby borykające się z różnego rodzaju dolegliwościami, lecz także miłośników zdrowej, zbilansowanej diety.

Nasiona chia – wartości odżywcze i kaloryczne

Ziarna szałwii hiszpańskiej cieszą się tak dużą popularnością ze względu na swoje cenne substancje, wspierające wiele funkcji w ludzkim organizmie. W skład nasion chia wchodzi:

  • mangan,

  • fosfor,

  • miedź,

  • żelazo,

  • selen,

  • magnez,

  • wapń,

  • kwas kawowy,

  • kwercetyna,

  • kwas chlorogenowy,

  • kwas omega 3 i 6,

  • witaminy z grupy B i E,

  • kwas ALA.

Nasiona chia to około 13% białka, 33% węglowodanów oraz 54% tłuszczów. 100 g takiego produktu ma w sobie 486 kalorii. Wydaje się, że jest to dużo, jednak nasiona chia zazwyczaj dodaje się do posiłków w bardzo małych ilościach.

Ziarna chia są cenione także przez wegetarian. Nasiona chia zawierają bowiem białko, cenne w diecie roślinnej.

nasiona chia

Jak działają nasiona chia i na co pomagają?

Nasiona chia pomagają w wielu dolegliwościach, a także zapobiegają wystąpieniu kolejnych. Wszystko ze względu na dużą zawartość błonnika, związków mineralnych czy cennych kwasów. Nasiona chia są też źródłem antyoksydantów, które mogą obniżać ryzyko wystąpienia nowotworów i odpowiadają za zwalczanie wolnych rodników. Duża ilość kwasów omega 3 sprawia, że nasiona chia mogą być doskonałym sposobem na spożywanie niezbędnych dawek tej substancji przez osoby, które eliminują ze swojej diety ryby.

Nasiona chia są jedynie dodatkiem do bardziej złożonych, pełnowartościowych dań. Zaleca się ich spożywanie regularnie, by podbić wartości odżywcze przyjmowanych pokarmów. Nasiona chia nie bez powodu są uznawane za superfoods – zawierają one szereg cennych składników mineralnych w niewielkiej gramaturze. Przez wiele osób są wykorzystywane m.in. w celu przeciwdziałania różnego rodzaju chorobom, a inne decydują się na dodawanie nasion chia ze względu na chęć poprawienia koncentracji, pamięci czy działania układu nerwowego.

Jak stosować nasiona chia – dawkowanie

Nasiona chia są bardzo cennym dodatkiem do wielu dań, jednak muszą być one przyjmowane w odpowiednich ilościach. W nadmiarze powodują bowiem problemy trawienne. Optymalna dzienna dawka dla osoby dorosłej to około 1,5 łyżki stołowej suchych nasion dziennie. Dwie łyżki nasion chia to ilość zbyt duża i nie warto jej przekraczać.

Nasiona chia można jednak jeść codziennie. Ich neutralny smak pozwala na stosowanie w wielu daniach, dlatego nie nudzą się one nawet po wielu miesiącach jedzenia.

Jak jeść nasiona chia?

Nasiona chia można jeść w formie surowej, np. w sałatkach czy musli. Po zalaniu ich wodą pęcznieją – w takiej postaci nadają się doskonale jako dodatek do koktajli czy deserów na bazie mleka. Warto dodawać je też do jogurtów, a nawet piec – sprawdzają się świetnie jako element pieczywa czy ciast. Nasiona chia można również mielić. W takiej postaci sprawdzają się one doskonale jako dodatek do dań mącznych czy sałatek. Wszystko zależy wyłącznie od Twoich preferencji.

Nasiona chia – przeciwwskazania

Nie poleca się spożywania nasion chia przede wszystkim przez osoby, które na co dzień borykają się ze stanami zapalnymi jelit i innymi chorobami ze strony układu pokarmowego. Co więcej, substancje zawarte w nasionach chia mogą również powodować zmianę działania leków na nadciśnienie, przeciwzakrzepowych i przeciwpłytkowych. Nie poleca się ich też w przypadku osób ze zwiększonym ryzykiem krwawień. Standardowo dieta z nasionami chia nie jest wskazana też u osób borykającymi się z uczuleniami na ten składnik. Warto więc obserwować swój organizm i reagować na wszelkie niepokojące zmiany.

Nasiona chia można spożywać w ciąży i są one polecane także w diecie dzieci. To właśnie dlatego uznaje się je za dość bezpieczne produkty.

Nasiona chia – skutki uboczne

Skutki uboczne stosowania nasion chia pojawiają się jedynie w przypadku zignorowania przeciwwskazań czy maksymalnej dziennej dawki. Najczęściej są to problemy trawienne. Nasiona chia zawierają bowiem dużą ilość błonnika. Jeśli stosujesz wymienione leki, spożywanie ziaren może wzmocnić ich działanie, stanowiąc poważne zagrożenie dla zdrowia. Skutki uboczne pojawiają się także w przypadku osób uczulonych na nasiona szałwii hiszpańskiej, choć nie jest to produkt bardzo alergizujący.

nasiona chia

Czy można jeść nasiona chia w ciąży?

Kobiety w ciąży muszą przestrzegać restrykcyjnej diety. Nasiona chia są w niej dopuszczone, jeśli przyszła mama nie jest na nie uczulona. Pomagają one bowiem w wielu dolegliwościach występujących w tym szczególnym okresie – to m.in. hemoroidy czy zaparcia. Oznacza to, że w wielu przypadkach ziarna szałwii hiszpańskiej są wręcz wskazane i stanowią idealny dodatek do różnych potraw w diecie kobiet w ciąży.

Dlaczego warto stosować nasiona chia?

Nasiona chia zapewniają uczucie sytości, pomagają w walce z wieloma dolegliwościami, zwłaszcza ze strony układu nerwowego i pokarmowego, ułatwiają wypróżnianie i zapobiegają niektórym chorobom. Są bardzo bezpieczne i neutralne w smaku, dlatego nie nudzą się, a wręcz przeciwnie – pozwalają na zmianę konsystencji wielu dań. Nasiona chia są cenione także w diecie wegetariańskiej i wegańskiej. To roślinne źródło białka, kwasów omega 3 oraz witamin z grupy B.

Nasiona chia – proste przepisy

Nasiona chia można dodawać do koktajli, jogurtów, płatków śniadaniowych, napojów owocowych i mlecznych, a także do dań wytrawnych, jak sałatki czy pieczone warzywa. Niektóre osoby pieką ciasta i pieczywo z nasionami chia. To niezwykle uniwersalny produkt, dlatego można stosować go zgodnie z własnymi preferencjami, dodając do niemal każdego posiłku. Przykładowe przepisy na wykorzystanie nasion chia można znaleźć w internecie, zwłaszcza jeśli chodzi o współczesne, zdrowe potrawy bazujące na tzw. superfoods.

Nasiona chia – gdzie kupić i ile kosztują

Nasiona chia są dostępne przede wszystkim w sklepach ze zdrową żywnością, ale coraz częściej znaleźć je można także w zwykłych supermarketach. Nasiona chia wchodzą w skład wielu gotowych deserów i przekąsek. Wiele osób kupuje ziarna szałwii hiszpańskiej przez internet – są one wówczas znacznie tańsze. Ich koszt to zwykle około 30-40 zł za kilogram. Nasiona chia kupowane w sklepach stacjonarnych zazwyczaj są droższe, często nawet dwukrotnie.

KATEGORIE

ZDROWA DIETA

ZDROWA DIETA

PRZEPISY

PRZEPISY

OLEJE

OLEJE

MIODY

MIODY

SUPERFOODS

SUPERFOODS

ZDROWA ŻYWNOŚĆ

ZDROWA ŻYWNOŚĆ

Zielares

Zielares

Zielares to portal o zdrowiu, urodzie, suplementach diety i aktywności fizycznej. Nasz Zespół Redakcyjny publikuje merytoryczne artykuły zgodne z wynikami nowych badań naukowych. W trosce o zdrowie naszych Czytelników stawiamy na rzetelne, pogłębione podejście do zdrowia i suplementacji. Piszemy w jasny i klarowny sposób, by dotrzeć do jak największej liczby osób zainteresowanych zdrowym trybem życia.

Czytaj także

Polecane dla Ciebie

Miód faceliowy to niezwykłe właściwości lecznicze i wyjątkowo atrakcyjny smak, bardzo delikatny i nie przesłodzony. Poznaj jak korzystnie wpływa na organizm dorosłych i dzieci.
Miód spadziowy to prawdziwa bomba zdrowia rodem z lasu. Jest skarbnicą antyoksydantów, minerałów i enzymów. Z wysoką mocą wzmacnia nasz organizm i wyjątkowo ubogaca naszą dietę.
Olej z czarnuszki to strażnik dobrej kondycji organizmu. Chroni organizm przed czynnikami chorobotwórczymi, wspomaga pracę kluczowych organów, jest też niezawodny w zwalczaniu chorób skóry.
Miód akacjowy: remedium na odporność i skołatane nerwy? Dlaczego warto skorzystać z naturalnych właściwości miodu akacjowego?
Olejek rozmarynowy charakteryzuje się szerokim zastosowaniem, co jest zasługą jego dobroczynnych właściwości. Sprawdź, jak może wspomóc organizm.