pestki dyni

Pestki dyni – Jak działają? Właściwości, wartości odżywcze, stosowanie, przeciwwskazania i skutki uboczne

Pestki dyni mają liczne właściwości odżywcze, znane od wielu wieków. Są bogate w białko, błonnik, witaminy i minerały, co sprawia, że są niezwykle korzystne dla zdrowia. Zawierają witaminy z grupy B, witaminę E, składniki mineralne jak magnez, cynk, miedź i fosfor. Pestki dyni to również nienasycone kwasy tłuszczowe, w tym kwas linolowy i kwas oleinowy, które mogą pomóc zmniejszyć ryzyko chorób serca. Jedzenie pestek dyni może także pomóc w leczeniu zaburzeń prostaty oraz zwiększyć libido. Jednak trzeba uważać na ilość jedzonych pestek, ponieważ są one dość kaloryczne.

Dynia zwyczajna jest warzywem należącym do rodziny dyniowatych. Jest uprawiana na całym świecie i jest jednym z najważniejszych warzyw w wielu kuchniach. Dynia jest bogata w witaminy i minerały, takie jak witaminy A, C i E, potas, magnez i kwas foliowy. Ma również niski indeks glikemiczny, co oznacza, że jest dobrym wyborem dla osób z cukrzycą. Dynia jest również bogata w błonnik, który może pomóc w utrzymaniu zdrowego trawienia. To warzywo jest często używane do przygotowywania zup, ciast i deserów, a także jako składnik wielu dań mięsnych.

Jak już wspomnieliśmy, pestki dyni są również popularnym składnikiem, ponieważ mają liczne składniki odżywcze i wykazują korzystny wpływ na zdrowie. Można je nabyć zarówno w łupinkach, jak i już wyłuskane; surowe lub lekko uprażone. Warto jeść pestki dyni i zachęcać do spożywania pestek dyni, bo to dobry sposób na zastąpienie niezdrowych przekąsek.

W pestkach dyni jest tak wiele składników mineralnych, że powinno się je włączyć do swojej diety i codziennych posiłków. Mają szerokie właściwości lecznicze, pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, wspierają układ odpornościowy, mogą zapobiegać przerostowi prostaty, wspierają sprawność seksualną mężczyzny i mają pozytywny wpływ na zwiększenie ilości nasienia.

To jedne z najzdrowszych nasion, jakie nam dała natura.

pestki dyni

Pestki dyni – właściwości zdrowotne

  • Łuskane pestki dyni, czy uprażone pestki dyni zawierają duże ilości białka, błonnika, witamin i minerałów, w tym witamin z grupy B, witamina E, magnez, cynk, miedź i fosfor.

  • Są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym kwasu linolowego i oleinowego, które mogą pomóc zmniejszyć ryzyko chorób serca.

  • Nasiona dyni zawierają również fitosterole, które mogą pomóc w obniżaniu poziomu cholesterolu.

  • Pestki z dyni są bogate w antyoksydanty, które pomagają chronić przed uszkodzeniem komórek i przedwczesnym starzeniem się.

  • Pestki z dyni mogą pomóc w leczeniu zaburzeń prostaty i zwiększyć libido.

  • Pestki dyni zawierają również tryptofan, aminokwas, który jest prekursorem serotoniny regulującej nastrój, sen i apetyt.

Pestki dyni – wartości odżywcze

Pestki dyni charakteryzują się wieloma wartościami. Garść pestek dyni to prawdziwe bogactwo białka, błonnika, magnezu, fosforu, żelaza, miedzi, manganu oraz witamin, jak witamina E, witamina K i witaminy B. Są również dobrym źródłem zdrowych tłuszczów (kwasy tłuszczowe jednonienasycone). Pestki dyni to też antyoksydanty, które pomagają chronić organizm przed uszkodzeniem komórek. Pamiętajmy, że wartości odżywcze pestek dyni mogą się różnić w zależności od metody przygotowania i przechowywania.

Pestki dyni – zastosowanie

Pestki dyni można konsumować w różnej formie. Można prażyć pestki dyni, można jeść je świeże lub w formie suszonej. Ze względu na walory smakowe stanowią znakomity dodatek do sałatek, deserów i musli oraz jako zdrowa przekąska. Pestkami dyni można posypać płatki owsiane, co doda im charakterystycznego lekko orzechowego smaku.

Można dodawać je do chleba i robić z nich zdrowe batoniki. Nadają się do zapiekanek i jako doskonały dodatek do ciast zamiast orzechów.

Znajdują zastosowanie nawet w kosmetyce. Fermentacja pozwala pozyskać enzym z dyni, który jest skuteczny w złuszczaniu i idealnie nadaje się do różnych zabiegów pielęgnacyjnych twarzy. Witaminy, które dynia zawiera w dużych ilościach jako antyoksydant, wspomagają zdrowy wygląd skóry.

Jak działają pestki dyni i na co mogą pomóc?

Działanie przeciwwirusowe

Istnieją badania sugerujące, że pestki dyni mogą mieć działanie przeciwwirusowe. Zawierają one substancje, takie jak flawonoidy, fitosterole i kwasy tłuszczowe omega-3, które wykazują działanie przeciwzapalne i przeciwutleniające. Te składniki mogą pomóc w hamowaniu rozwoju i replikacji wirusów. Ale pamiętajmy, że są to wyniki badań laboratoryjnych na zwierzętach, dlatego potrzeba jeszcze więcej testów klinicznych, aby potwierdzić takie działanie u ludzi.

Działanie przeciwgrzybiczne

Wyniki niektórych testów są optymistyczne, co pozwala sądzić, że pestki dyni mogą mieć działanie przeciwgrzybicze. Wiele substancji zawartych w pestkach dyni, takich jak flawonoidy, fitosterole, witaminy i minerały, wykazuje działanie antybakteryjne i przeciwgrzybicze. Osoby, które cierpią na grzybice skóry lub paznokci, mogą skorzystać z pestek dyni jako naturalnego środka leczniczego. Jednakże w razie poważnych dolegliwości warto skonsultować się z lekarzem przed rozpoczęciem podawania pestek na problemy grzybicze.

Działanie na układ sercowo-naczyniowy

Pestki dyni, ze względu na swoją zawartość zdrowych tłuszczów (nienasyconych kwasów tłuszczowych), mogą mieć korzystny wpływ na układ sercowo-naczyniowy. Mogą pomóc w zmniejszeniu poziomu cholesterolu i ustabilizowaniu ciśnienia krwi. Dodatkowo pestki dyni są bogate w potas i magnez, które również korzystnie wpływają na układ krążenia.

Działanie wzmacniające włosy, skórę i paznokcie

Pestki dyni, dzięki zawartości dużych ilości cynku, mogą wzmacniać paznokcie i włosy. Są również bogate w witaminy o działaniu przeciwutleniającym, które korzystnie wpływają na skórę, oraz witaminy z grupy B i miedź.

Pestki dyni na odporność organizmu

Pestki dyni mogą pozytywnie wpływać na układ odpornościowy dzięki dużej ilości cynku oraz witamin o działaniu antyoksydacyjnym. Poleca się je włączać do diety, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, kiedy organizm jest bardziej podatny na infekcje. Również osoby cierpiące na niedobory cynku powinny rozważyć włączenie pestek dyni do menu.

Pestki dyni jako wsparcie przy miażdżycy

Pestki dyni składają się w około 30-40% z oleju, który jest bogaty w fitosterole i nienasycone kwasy tłuszczowe. Te składniki nie tylko mogą pomóc w zapobieganiu zapalenia prostaty, ale również obniżają poziom „złego” cholesterolu LDL we krwi i zapobiegają rozwojowi miażdżycy.

pestki dyni

Pestki dyni dla mężczyzn jako wsparcie prostaty i układu moczowego

Mężczyźni powinni włączyć pestki dyni do swojej diety. Badania wykazują, że w pestkach dyni są sterole, które mogą mieć korzystny wpływ na leczenie przerostu gruczołu krokowego. Suplementacja olejem z pestek dyni może przyspieszać diurezę oraz poprawiać opróżnianie pęcherza moczowego.

Pestki dyni na poprawę nastroju

Powszechnie wiadomo, że właściwości lecznicze nasion dyni dotyczą także poprawy samopoczucia. Produkty takie jak pestki dyni łuskane, nasiona chia, ryż, kokos czy szpinak, to dobry sposób na lepszy nastrój. W pestkach dyni znajduje się magnez, który znakomicie wpływa na układ nerwowy. Kiedy go brakuje, mogą się pojawiać stany depresyjne, a także stany lękowe, bóle głowy i migreny.

Pestki dyni na lepszą pracę jelit

Osobom mającym problemy z zaparciami zaleca się dodawanie pestek dyni do potraw, sałatek, surówek, jogurtów i innych dań, ponieważ zawierają one błonnik pokarmowy, który ma korzystny wpływ na perystaltykę jelit.

Pestki dyni na robaki

Pestki dyni, dzięki obecności kukurbityny, mogą być stosowane jako środek odrobaczający zarówno u dorosłych, jak i u dzieci, bez ryzyka skutków ubocznych. Kukurbityna jest skuteczna w usuwaniu pasożytów takich jak tasiemiec uzbrojony i nieuzbrojony, owsiki, glista ludzka czy tęgoryjec dwunastnicy, ponieważ łatwo przenika do pasożytów i poraża ich układ nerwowy, przyspieszając proces usuwania robaków z przewodu pokarmowego. Nie występuje tu ryzyko przedawkowania czy toksyczności, ponieważ kukurbityna nie jest wchłaniana z przewodu pokarmowego i nie podrażnia błony śluzowej jelita.

Pestki dyni na niski indeks glikemiczny

Pestki dyni charakteryzują się niskim indeksem glikemicznym. Jedzenie pestek dyni powinny zatem rozważyć osoby chore na cukrzycę. Podając np. prażone pestki dyni z owocami, warzywami, jogurtem czy sałatkami, można opóźnić wyrzut glukozy i insuliny po posiłku. Spożywanie pestek dyni poleca się też tym, którzy chorują na insulinooporność. 

Ile pestek dyni można jeść dziennie?

Ilość pestek dyni, które można jeść dziennie, zależy od indywidualnych potrzeb i preferencji. Zaleca się, aby dorosły człowiek jadł 30 g (około 2-3 łyżek) pestek dziennie. Jednakże, przed zwiększeniem ilości pestek dyni w diecie, należy skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem, ponieważ istnieją pewne przeciwwskazania dla niektórych osób, takie jak choroby nerek czy problemy z trawieniem.

Pestki dyni – przeciwwskazania

Istnieją przeciwwskazania, które należy wziąć pod uwagę przed rozpoczęciem spożywania pestek:

  • Choroby nerek: Pestki dyni zawierają duże ilości fosforu i potasu, które mogą być szkodliwe dla osób z chorobami nerek lub zaburzeniami czynności nerek.

  • Problemy z trawieniem: Pestki dyni zawierają dużo błonnika, który może powodować problemy trawienne, takie jak wzdęcia, biegunki lub zaparcia u osób z problemami z trawieniem.

  • Choroby układu moczowego: Pestki dyni mogą powodować skurcze mięśni pęcherza moczowego, co może być problematyczne dla osób z chorobami układu moczowego, takich jak zapalenie pęcherza moczowego.

  • Nadwrażliwość: Pestki dyni mogą powodować reakcje alergiczne u osób z nadwrażliwością na niektóre składniki.

  • Bezdech senny: Istnieją doniesienia, że spożywanie dużych ilości pestek dyni przed snem może prowadzić do bezdechu.

Pestki dyni – skutki uboczne i działania niepożądane

Pestki dyni są zazwyczaj dobrze tolerowane i rzadko powodują skutki uboczne lub działania niepożądane. Jednakże niektóre osoby mogą odczuwać pewne skutki uboczne po ich spożyciu, takie jak:

  • problemy z trawieniem: pestki dyni zawierają dużo błonnika, który może powodować wzdęcia, biegunki lub zaparcia u osób z problemami z trawieniem,

  • reakcje alergiczne: pestki dyni mogą powodować reakcje alergiczne u osób z nadwrażliwością na niektóre składniki,

  • skurcze mięśni pęcherza moczowego: pestki dyni mogą powodować skurcze mięśni pęcherza moczowego,

  • bezdech senny: nie należy spożywać zbyt dużych ilości pestek dyni przed snem, bo może to prowadzić do bezdechu.

pestki dyni

Pestki dyni – efekty stosowania

Stosowanie pestek dyni może mieć szereg korzystnych efektów dla zdrowia, takich jak:

  • Wpływ na układ sercowo-naczyniowy: Pestki dyni zawierają zdrowe tłuszcze (nienasycone kwasy tłuszczowe) i pierwiastki, takie jak potas i magnez, które mogą przyczynić się do zmniejszenia poziomu cholesterolu i normalizacji poziomu ciśnienia tętniczego krwi.

  • Wpływ na skórę: Pestki dyni zawierają witaminy o charakterze antyoksydacyjnym, które wspierają zdrową kondycję skóry.

  • Wpływ na układ odpornościowy: Pestki dyni zawierają dużą ilość cynku i witamin o charakterze antyoksydacyjnym, które mogą wzmacniać układ odpornościowy organizmu.

  • Wpływ na układ moczowy: Pestki dyni zawierają substancje, które mogą przyspieszać diurezę i poprawiać opróżnianie pęcherza moczowego

Czy pestki dyni można stosować podczas ciąży?

Jeśli nie ma przeciwwskazań medycznych, to nie tylko dynia piżmowa i jej pestki warte są jedzenia, ale wręcz należy je jeść. W pestkach znajduje się cynk – jeden z najważniejszych minerałów dla kobiety ciężarnej. Oprócz tego pestki dyni mogą tłumić objawy choroby lokomocyjnej.

Dlaczego warto stosować pestki dyni?

Jak wykazaliśmy, pestki dyni są bogatym źródłem białka, błonnika, zdrowych tłuszczów, witamin i minerałów, co czyni je korzystnym składnikiem diety. Stosowanie ich może przyczynić się do poprawy zdrowia układu sercowo-naczyniowego, skóry, układu odpornościowego oraz układu moczowego. Mogą też pomóc w utrzymaniu prawidłowej masy ciała oraz poprawić trawienie.

Jak suszyć pestki dyni?

Suszone lub prażone pestki dyni to prawdziwy przysmak. By je uzyskać, nagrzewamy piekarnik do 80 stopni C z termoobiegiem. Pestki wysypujemy równomiernie na blachę i pieczemy mniej więcej przez godzinę. Gotowe pestki wyjmujemy i pozostawiamy w temperaturze pokojowej bez przykrycia. Kiedy wystygną, można zacząć się nimi zajadać.

KATEGORIE

ZDROWA DIETA

ZDROWA DIETA

PRZEPISY

PRZEPISY

OLEJE

OLEJE

MIODY

MIODY

SUPERFOODS

SUPERFOODS

ZDROWA ŻYWNOŚĆ

ZDROWA ŻYWNOŚĆ

Zielares

Zielares

Zielares to portal o zdrowiu, urodzie, suplementach diety i aktywności fizycznej. Nasz Zespół Redakcyjny publikuje merytoryczne artykuły zgodne z wynikami nowych badań naukowych. W trosce o zdrowie naszych Czytelników stawiamy na rzetelne, pogłębione podejście do zdrowia i suplementacji. Piszemy w jasny i klarowny sposób, by dotrzeć do jak największej liczby osób zainteresowanych zdrowym trybem życia.

Czytaj także

Polecane dla Ciebie

Pitaja to egzotyczny owoc o intrygującym wyglądzie i słodko-kwaskowym, tropikalnym smaku. Wykazuje bardzo korzystny wpływ na zdrowie i na sylwetkę. Poznaj wszystkie walory pitaji!
Rukola - doskonale znana, jako dodatek do dań śródziemnomorskich może w niewiarygodny sposób wzmocnić organizm i usprawnić funkcjonowanie wielu narządów; sprawdź, jak!
Kalarepa jest warzywem, cenionym nie tylko za smak, ale również walory prozdrowotne. Wspiera układ odpornościowy, pomaga regulować perystaltykę jelit. Dowiedz się więcej.
Komosa ryżowa to smaczny i uniwersalny produkt spożywczy. Zawiera mnóstwo białka, błonnika, minerałów i antyoksydantów. Nasyci nas cennymi składnikami i urozmaici nasze menu.
Kumkwat to gratka dla poszukiwaczy rzadkich egzotycznych owoców. Jest wyjątkowy pod względem smaku, wachlarzu zastosowań, właściwości prozdrowotnych oraz wpływu na skórę.