kwercetyna

Kwercetyna – Właściwości, działanie, zastosowanie i przeciwwskazania

Kwercetyna to związek z grupy flawonoidów obecny w wielu produktach spożywczych, między innymi w zielonej herbacie i owocach oraz w licznych suplementach diety. Wykazuje bardzo korzystny i wielostronny wpływ na nasze zdrowie. Charakteryzuje się silnymi właściwościami przeciwutleniającymi, zwalcza stany zapalne i usprawnia mechanizmy obronne organizmu, co stawia ją w czołówce naturalnych produktów wzmacniających i wspomagających odporność. Hamując proliferację komórek nowotworowych, stanowi cenną ochronę przed rozwojem raka. Stosowanie kwercetyny w formie suplementów zalecane jest między innymi alergikom i osobom o zwiększonej podatności na infekcje. Co jeszcze warto wiedzieć o kwercetynie?

Kwercetyna jest naturalnym przeciwutleniaczem występującym szeroko w naturze. Kwercetyna zaliczana jest do grupy polifenoli, a dokładniej do jednej z podgrup polifenoli, czyli flawonoidów. Występuje w formie glikozydów albo w postaci wolnej.

W roślinach spełnia funkcję barwników, substancji ochronnych (m.in. chroni rośliny przed szkodliwym wpływem promieniowania UV) oraz odstraszających owady i grzyby. Kwercetynę znajdziemy w owocach, sokach owocowych, warzywach i ziołach. Jest też obecna w miodzie i herbacie. Stanowi ponadto składnik suplementów diety, zwłaszcza tych o działaniu antyalergicznym i wzmacniającym.

Ponieważ kwercetyna posiada szerokie spektrum prozdrowotnych działań, jest coraz częściej stosowana przez osoby borykające się z osłabieniem organizmu i cierpiące na rozmaite schorzenia (na przykład na choroby układu sercowo-naczyniowego). Związek ten stanowi również cenne wsparcie przy różnego rodzaju infekcjach i uczuleniach. Potrafi też hamować aktywność wielu typów wirusów.

Kwercetyna wyróżnia się szerokim zastosowaniem, nie tylko w branży farmaceutycznej i parafarmaceutycznej. Jest też używana w przemyśle, między innymi jako barwnik dla tekstyliów. Nadaje tkaninom kolor brązowy, pomarańczowy, czerwony lub ciemno-zielony. Kwercetyną wzbogacane są niektóre kosmetyki (z uwagi na jej właściwości antyoksydacyjne). Stosuje się ją również w analizie chemicznej jako odczynnik.

kwercetyna

Kwercetyna – działanie

Kwercetyna jest jedną z najefektywniejszych roślinnych substancji, zarówno jeśli chodzi o prewencję, jak i hamowanie postępu wielu chorób czy wygaszanie infekcji. Zwalcza stany zapalne i szkodliwe wolne rodniki, zmniejsza stres oksydacyjny, chroni naczynia krwionośne przed uszkodzeniami, wykazuje działanie przeciwalergiczne. Nie bez znaczenia jest również wpływ kwercetyny na drogi oddechowe – rozluźnia ich mięśnie, uspokaja pracę, redukuje ich nadmierną aktywność i hamuje wydzielanie histaminy.

Cennym atutem kwercetyny jest działanie przeciwnowotworowe. Substancja jako silny antyoksydant neutralizuje nadmiar wolnych rodników, a tym samym zabezpiecza komórki przed uszkodzeniami i mutacjami.

To jednak nie wszystko. Oprócz działania profilaktycznego, polegającego na ochronie komórek i zmniejszaniu prawdopodobieństwa pojawienia się nowotworu, potrafi również hamować proces nowotworzenia (czyli zwalcza komórki nowotworowe), jeśli choroba już zdążyła wystąpić. Badania wykazały, że kwercetyna upośledza zdolność komórek nowotworowych do wzrostu i namnażania. Może też powodować ich apoptozę, czyli naturalną śmierć. Wspomaga ponadto usuwanie uszkodzonych komórek z ustroju.

Co zapewni nam regularna suplementacja kwercetyny:

  • wzmocnienie naczyń krwionośnych,

  • rozszerzenie naczyń krwionośnych,

  • unormowanie ciśnienia krwi,

  • zmniejszenie ryzyka chorób związanych z układem krążenia,

  • ochronę komórek przez stresem oksydacyjnym, zmniejszenie ryzyka raka i spowolnienie procesów starzenia,

  • poprawę odporności organizmu,

  • ochronę wzroku,

  • osłabienie reakcji alergicznych,

  • poprawę stanu jelit (osłania i uszczelnia śluzówkę jelit, chroniąc je przed przeciekaniem),

  • sprawniejsze zwalczanie wirusów i bakterii,

  • młodszy i bardziej witalny wygląd, lepszą kondycję skóry,

  • lepszą wydolność organizmu.

Oprócz tych działań kwercetyna sprawdza się w eliminacji stanów zapalnych i profilaktyce przeciwmiażdżycowej. Powinna też zainteresować osoby dążące do zrzucenia nadprogramowych kilogramów.

Kwercetyna – działanie przeciwzapalne

Kwercetyna ma zdolność do zmniejszania stanów zapalnych w organizmie w obrębie różnych organów i tkanek. Blokuje powstawanie cytokin prozapalnych, wpływa także na czynność enzymów cyklooksygenaz, co skutkuje hamowaniem napływu leukocytów do miejsca zapalnego i redukcją procesu zapalnego. Dzięki tej właściwości kwercetyna wpływa również na utrzymanie prawidłowego napięcia naczyń włosowatych.

Kwercetyna – działanie przeciwmiażdżycowe

Badania pokazały, że dieta bogata we flawonoidy, w tym w kwercetynę, powoduje, iż rzadziej zapada się na choroby układu krążenia, np. miażdżycę tętnic. Kwercetyna wykazuje zdolność do indukowania naturalnej śmierci komórek tłuszczowych. Co więcej, obniża poziom cholesterolu i trójglicerydów, poprawia pracę tętnic, chroni serce i cały układ krążenia, zwiększa elastyczność naczyń krwionośnych, przeciwdziała zlepianiu się płytek krwi, zapobiega odkładaniu blaszki miażdżycowej. Dzięki tym właściwościom hamuje ryzyko miażdżycy, zakrzepów, zawałów, udarów, nadciśnienia czy choroby niedokrwiennej serca.

Kwercetyna – działanie przeciwwirusowe

Jedną z ważnych w kontekście naszego zdrowia cech kwercetyny jest zdolność do wiązania z białkami płaszcza wirusa. Wpływa to na zmniejszenie aktywności wirusa i redukcję infekcji. Spośród typów wirusów, z którymi skutecznie walczy kwercetyna, są m.in.: wirus polio, wirus opryszczki (HSV), wirus HIV, wirus wścieklizny, wirus grypy.

Kwercetyna – działanie wspomagające odchudzanie

Kwercetyna wpływa na wzrost lipolizy (procesu rozpadu tłuszczów), przyczynia się do apoptozy komórek tłuszczowych, a także hamuje produkcję nowych komórek tłuszczowych i zapobiega odkładaniu się zapasów tłuszczowych.

Suplementy diety z kwercetyną stosowane w trakcie odchudzania niosą także inną korzyść, mianowicie pomagają regulować apetyt, a co za tym idzie przeciwdziałają spożywaniu zbyt dużych ilości kalorii. Dzieje się tak z uwagi na zdolność kwercetyny do normowania poziomu glukozy we krwi (im bardziej unormowany poziom glukozy we krwi, tym mniejsze problemy z nadmiernym łaknieniem i atakami głodu).

Kwercetyna – przeciwwskazania

Kwercetyna to naturalna i bezpieczna dla zdrowia substancja, po którą sięgać może prawie każdy. Istnieje jednak kilka przeciwwskazań do jej stosowania. Powinny jej unikać kobiety w ciąży i karmiące piersią. Nie jest też wskazana dla osób odbywających akurat kurację antybiotykami (może wchodzić z nimi w reakcję i zaburzać wchłanianie) lub innymi lekami.

Na kwercetynę powinny też uważać osoby z obniżoną krzepliwością krwi, osoby stosujące leki przeciwzakrzepowe, a także osoby z zaburzeniami czynności serca, hipotensją i nadciśnieniem.

Kwercetyna – właściwości

Kwercetyna to jeden z najbardziej obfitujących w cenne właściwości związków pochodzenia roślinnego. Z wielu przeprowadzonych badań wynika, że flawonoid ten wyraźnie redukuje ryzyko chorób cywilizacyjnych, w tym nowotworów, chorób układu krwionośnego i nerwowego czy chorób wzroku.

Z uwagi na silne właściwości przeciwzapalne jest też niezawodnym środkiem hamującym rozmaite zakażenia, czy to na tle wirusowym, bakteryjnym, grzybiczym, pasożytniczym czy innym. Może także niwelować stany zapalne będące efektem wzmożonego wysiłku fizycznego.

Właściwości prozdrowotne kwercetyny:

  • właściwości przeciwnowotworowe,

  • właściwości antyoksydacyjne,

  • właściwości przeciwzapalne,

  • właściwości neuroprotekcyjne,

  • właściwości kardioprotekcyjne,

  • właściwości przeciwmiażdżycowe,

  • właściwości antybakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybicze,

  • właściwości odchudzające,

  • właściwości przeciwalergiczne.

kwercetyna

Kwercetyna – zastosowanie

Kwercetyna to dobre wspomaganie dla osób trenujących i dążących do wymodelowania idealnej sylwetki. Wskazaniami do jej stosowania są także: alergie, wysoka podatność na przeziębienia i infekcje, obniżona odporność, stany zapalne, zakażenia bakteryjne, wirusowe i grzybicze.

Kwercetyna rekomendowana jest również osobom w zaawansowanym wieku i z podwyższonym ryzykiem wystąpienia chorób takich jak: nowotwory, cukrzyca, choroby neurodegeneracyjne, choroby układu krążenia.

Zastosowanie kwercetyny jest wskazane dla osób z zapaleniem pęcherza moczowego i dla mężczyzn zmagających się z chorobami prostaty (zmniejsza bóle, łagodzi stany zapalne).

Co ważne, substancje o silnym działaniu antyoksydacyjnym, w tym kwercetyna, mają kluczowe znaczenie dla prawidłowej pracy narządu wzroku. Warto więc po nią sięgać w celu poprawy widzenia i ochrony przed chorobami oczu, takimi jak zwyrodnienie plamki żółtej, zaćma, jaskra.

Kwercetyna sprawdzi się też w leczeniu astmy i innych chorób dróg oddechowych.

Jak stosować kwercetynę – dawkowanie

Kwercetynę znajdziemy w wieloskładnikowych suplementach albo w preparatach zawierających tylko ten składnik. Dawkowanie kwercetyny zależy od preparatu. W każdym przypadku dokładne informacje co do ilości porcji znajdziemy na opakowaniu.

Jeśli przyjmujemy kwercetynę w pożywieniu, rekomendowane dawki to około 20-40 mg. Nie musimy jednak martwić się o przedawkowanie. Spożycie kwercetyny z naturalnych źródeł pokarmowych jest całkowicie bezpieczne.

W suplementach zalecane dawki to zazwyczaj od 50 mg do 500 mg kwercetyny dziennie.

Jakie są źródła kwercetyny – gdzie ją znaleźć

Jeśli chcemy stosować kwercetynę pod postacią żywności, a nie gotowych preparatów, mamy duże możliwości, ponieważ zawierają ją bardzo liczne produkty spożywcze. Szczególnie obfitują w nią owoce (i soki owocowe), ale obecna jest też w wielu innych artykułach.

Owoce zawierające największe ilości kwercetyny to:

  • jagoda,

  • borówka,

  • czarna porzeczka,

  • aronia,

  • wiśnia,

  • pomarańcza,

  • cytryna,

  • winogrono,

  • grejpfrut,

  • ciemne śliwki,

  • jabłko,

  • figa,

  • gruszka,

  • żurawina,

  • owoce bzu czarnego.

Warzywa bogate w kwercetynę:

  • jarmuż,

  • brokuł,

  • brukselka,

  • pomidor,

  • kapary,

  • cebula biała i czerwona,

  • papryka,

  • szpinak,

  • kapusta,

  • sałata,

  • pietruszka,

  • seler,

  • szczaw,

  • kalafior.

Większą zawartość kwercetyny zaobserwować można w surowych warzywach i owocach, mniejszą zaś w sokach i innych przetworach z warzyw i owoców.

Kwercetyna występuje także w takich produktach jak:

  • liście kolendry,

  • koper,

  • lubczyk,

  • estragon,

  • świeże i suszone oregano,

  • skrzyp polny,

  • dziurawiec,

  • rumianek,

  • głóg,

  • gryka,

  • miód,

  • herbata,

  • czerwone wino.

kwercetyna

Kwercetyna – skutki uboczne

Kwercetyna w postaci tabletek lub kapsułek niesie ze sobą bardzo małe prawdopodobieństwo wystąpienia działań niepożądanych. Pewne skutki uboczne mogą się pojawić, szczególnie jeśli zażywane przez nas dawki są dużo wyższe niż te rekomendowane przez producenta danego preparatu. Są to: bóle brzucha, wymioty, niestrawność, biegunka, zaburzenia rytmu serca, wzrost ciśnienia.

Dlaczego warto stosować kwercetynę?

Dieta bogata w kwercetynę to jeden z patentów na zdrowy, silny organizm i dobrą odporność. Substancja stoi na straży dobrej kondycji komórek, chroniąc je przed przedwczesnym obumieraniem i zmianami degeneracyjnymi. Bez względu na to, czy zmagamy się z jakąś przypadłością, czy chcemy jedynie usprawnić pracę ustroju, zrewitalizować ciało i wzmocnić barierę ochronną przed patogenami, kwercetyna jest doskonałą opcją wyboru.

Najlepsza kwercetyna – czym się kierować przy zakupie

Preparaty z kwercetyną to bardzo liczna grupa suplementów diety. Przy wyborze konkretnego produktu powinniśmy wziąć pod uwagę stan naszego organizmu, rodzaj dolegliwości, którą preparat ma zwalczać, dawkę kwercetyny zawartą w jednej porcji, obecność dodatkowych składników. Najlepiej sięgać po produkty dobrej jakości, od sprawdzonych producentów, pozbawione sztucznych substancji i niepotrzebnych wypełniaczy.

W przypadku alergii najlepiej sprawdzają się preparaty, które oprócz kwercetyny zawierają w składzie wapń.

KATEGORIE

ZIOŁA

ZIOŁA

WITAMINY I MINERAŁY

WITAMINY I MINERAŁY

SUPLEMENTACJA

SUPLEMENTACJA

Zielares

Zielares

Zielares to portal o zdrowiu, urodzie, suplementach diety i aktywności fizycznej. Nasz Zespół Redakcyjny publikuje merytoryczne artykuły zgodne z wynikami nowych badań naukowych. W trosce o zdrowie naszych Czytelników stawiamy na rzetelne, pogłębione podejście do zdrowia i suplementacji. Piszemy w jasny i klarowny sposób, by dotrzeć do jak największej liczby osób zainteresowanych zdrowym trybem życia.

Czytaj także

Polecane dla Ciebie

Karczoch, znany już w starożytności, ceniony przez smakoszy z całego świata. Jedząc go, skutecznie zadbasz o swoje zdrowie, serce, układ krążenia i wątrobę, a nawet schudniesz.
Jeśli ktoś szuka pogromcy patogenów i strażnika homeostazy w organizmie w jednym, bezsprzecznie powinien zainteresować się wyjątkowym ziołem o nazwie Andrographis paniculata.
Miłorząb japoński: pomaga na układ krwionośny i układ nerwowy. Czy faktycznie warto go używać? Zobacz jak działa ten naturalny środek na długowieczność!
Witamina C spełnia wiele ważnych funkcji w naszym organizmie. W suplementach diety często spotkać można witaminę C w bardzo wysokich dawkach. Czy jej przedawkowanie jest groźne?
Czy warto stosować rozmaryn także poza kuchnią? Odkryj cenne właściwości lecznicze rozmarynu i sprawdź jak to niepozorne ziele wpłynie na Twoją urodę!